۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

علم کوه

ارتفاع قله علم کوه 4850 می باشد و از لحاظ ارتفاع دومین قله مرتفع ایران به شمار می آید.
موقعیت جغرافیایی:این قله مرتفع در مرکز رشته کوه تخت سلیمان ، واقع در استان مازندراندارای 2 مسیر صعود بوده که به تفکیک مورد بررسی قرار می دهیم:
1- حصار چال : مسیری ساده ومناسب برای کوهپیمایی برای وارد شدن به این مسیر پس از ورود به کلار دشت به سمت رودبارک حرکت کرده و در آنجا با قرار گاه فدراسیون هماهنگ کرده تا به ونداربن رفته واز آنجا ماشینی که با فدراسیون هماهنگ کردین شما را تا نزدیکی رودخانه حصار چال می برد البته در گذشته کوهپیمایی این مسیر از همان ونداربن شروع می شد.
پس از کوهپیمایی کوتاهی به گوسفند سرای بسیار زیبایی می رسیم از آنجا به سمت حصار چال مسیر را ادامه می دهیم تا در حصار چال استراحت کوتاهی کنیم، بعد از این استراحت کوتاه مسیر را به سمت قله گل زرد ادامه می دهیم از این قله منطقه تخت سلیمان کاملا مشخص است ( می توان برای شب خوابی حصار چال که منطقه ای با آب فراوان و مناسب برا ی استراحت است را انتخاب کرد) از قله گل زرد تا قله مسیر با شیب نسبتا زیادی ادامه دارد.
اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود : کوهپیمایی
ب) درجه سختی: 2
ج) متوسط زمان صعود: 2 ورز
توصیف صعود S(M 2)-2D









2- سرچال- علم چال:صعود از این مسیر نیازمند تجربه و تسلط به کوهنوردی فنی می باشد. ما پس از رسیدن به ونداربن از آنجا راهی دره بریر می شویم و از آنجا به سمت پناهگاه سرچال حرکت می کنیم ( در پناهگاه بهتر است یک شب را سپری کنید) از آنجا به سمت یخچال علم کوه واز آنجا به سمت سیاه سنگ که واقع در سمت چپ یخچال است می رویم بعد از گذشتن از گردنه چالون وارد سیاه سنگ می شویم واز آنجا به سمت قله حرکت می کنیم
***البته مسیر دیگری هم برای صعود وجود دارد که آن هم مسیر دیواره علم کوه است***
اطلاعات فنی صعود :
الف) نوع صعود : کوهپیمایی ، صخره نوردی
ب) درجه سختی : 4 RE
ج) متوسط زمان صعود : 3 روز
توصیف صعودS(M.R 4)-3D
اطلاعات فنی صعود به دیواره علم کوه(مسیر فرانسوی ها)
الف) نوع صعود : صخرنوردی ، صعود دیواره ای
ب) درجه سختی : دیواره D.5.10
ج) متوسط زمان صعود : 6 ساعت
توصیف صعودS(R5.10)-6H

۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

دماوند

بام ایران دارای 4 مسیر صعود هست که عبارتند از:
شمال غربی
شمالی
غربی
جنوبی

که البته مسیر هایی مثل شمال شرقی ، شرقی و جنوب شرقی و... هم وجود دارند ولی به علت این که در انتها به یکی از یال های فوق منتهی می شوند نمی توان به عنوان یک مسیر جداگانه بررسی کرد
مسیر شمالی غربی:
میشه گفت زیبا ترین مسیر صعود به قله دماوند و موسوم به یال داغ است. برای قرار گرفتن در این مسیر از جاده هراز به محلی به نام کهرود می رویم و از آنجا به ده ناندل می رویم از ده کوپیمایی ما شروع میشه ، از این ده می توان وارد مسیر شمالی نیز شد. مسیر ابتدا با افت وخیزهای متعدد به سمت غرب ورو به سوی لبه مسطح دشت داغ زیر قله زرد سر به پیش می رود. با پشت سر گذاشتن مسیر های فرعی متصل به ناندل و نمارستاق به نقطه ییلاقی چم بن می رسیم که از اینجا می توان شکوه قله دماوند را لمس کرد. بعد از چم بن به سمت قله سرداغ پیش می رویم تا کمی ارتفاع بگیرم و به نقطه ای به نام سیاه سنگ برسیم از اینجا مسیر از لا بلای سنگ ها می باشد پس از طی این مسیر در ارتفاع 5000 به شیب تند منتهی به قله می رسیم.
اطلاعات فنی صعود :
الف) نوع صعود: کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی: 2
ج) متوسط زمان صعود 3 روز
توصیف صعود S(M 2)-3D
مسیر شمالی:
از مسیر ناندل خود را به میان ده رسانده از آنجا به مناطق ییلاقی آلمیون ونسیکه با عبور از کال های بزرگ عروسک ها و چند دره فرعی کوچکتر به ابتدای این یال می رسیم.این یال از همان ابتدا با شیب تند همراه است در ارتفاع 4000 اولین جانپناه را پشت سر می گذاریم (برای اقامت روز اول مناسب است)در ارتفع 5000 دومین جانپناه را پشت سر می گذاریم و از آنجامسیر بر روی سنگلاخی مرتفع قرار می گیرد که با شیب تندی به قله می رسد.
اطلاعات فنی صعود :
الف) نوع صعود: کوهپیمایی همراه با ابزار فنی ، قله نوردی
ب) درجه سختی: 3
ج) متوسط زمان صعود 3 روز
توصیف صعود W(M 2)-3D
مسیر غربی:
از بکرترین مسیر های صعود این قله است.پس از پلور وارد جاده سد لار می شویم در این جاده تابلوی کوچکی مسیر پناهگاه سیمرغ را نشان می دهداین مسیر پس از مدتی به پارکینگ بزرگ پناهگاه غربی می رسد(در منطقه ورارو) از اینجا کوهپیمایی ما شروع می شود به سمت پناهگاه حرکت خود را آغاز می کنیم و پس از عبور از پناهگاه وارد مسیری سنگلاخ می شویم و بعد از مدت نه چندان کوتاهی به شیب تند با خاک های گوگردی می شویم از اینجا ادامه مسیر ما را به قله می رساند.
اطلاعات فنی صعود :
الف) نوع صعود: کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی: 3
ج) متوسط زمان صعود 3 روز
توصیف صعود S(M 1)-3D
مسیر جنوبی:
از جاده هراز وارد پلور شده و جاده را تا دو راهی که با تابلویی مسیر گوسفند سرای احسانی مشخص شده از اینجا واد جاده خاکی شده و پس از حدود 30 دقیقه به گوسفند سرای احسانی می رسیم از آنجا مسیر بر شیب نسبتا مناسبی تا پناهگاه بارگاه سوم ادامه دارد از پناهگاه تا تپه گوگردی مسیر کمی سنگلاخ است واز تپه گوگردی تا قله مسیر همانند دیگر جبهه ها می باشد.
اطلاعات فنی صعود :
الف) نوع صعود: کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی: 2
ج) متوسط زمان صعود 3 روز
توصیف صعود S(M 1)-3D