۱۳۸۹ مهر ۶, سه‌شنبه

آزاد کوه یا شاهزاده کج گردن


ارتفاع این قله بسیار زیبا 4395 متر است.
مسیر رسیدن به ابتدای محل کوهپیمایی:
1- جهت دستیابی به مبدا صعود قله آزادکوه یعنی روستای کلاک چنانچه وسیله نقلیه شخصی داشتیم از تهران به کرج رفته و وارد جاده چالوس می شویم . در جاده چالوس بعد از عبور از گچسر و تونل کندوان و پس از عبور از تاسیسات سد در حال ساخت سیاه بیشه در محل یکی از پیچهای جاده به نام پل زنگوله که کاملاً مشخص می باشد در جهت شرق (سمت راست جاده) وارد جاده فرعی آسفالته بلده می شویم .جاده فوق پس از عبور از روستای دونای پایین و بالا و با عبور از گردنه لابشم به سمت روستای نسن و میناک سرازیر می گردد و پس از طی مسیر 31 کیلومتر از ابتدای پل زنگوله تا این دو راهی وارد جاده خاکی روستای کلاک می شویم . (ابتدای جاده تابلوی بانک کشاورزی قابل رویت می باشد) این جاده خاکی به طول 8 کیلومتر ما را به سوی روستای کلاک پایین و بالا رهنمون می سازد و از اینجا کوهپیمایی ما شروع می شود.
2- همان مسیر فوق فقط با این تفاوت که به جای سرازیر شدن به مت ده کلاک در همان ده نسن راه خود را پیش میگیریم.
3-دو راه برای رسیدن به این مسیر است یکی از جاده چالوس با ورود به گچسر مسیر را به سمت دیزین تغییر می دهیمو پس از مدت کوتاهی مسیر را به سمت وارنگرود تغییر میدهیم و دیگری از لشگرگ مسیر را به سمت فشم تغییر داده و با رسیدن به فشم مسیر را به سمت دیزین ادامه می دهیم ، بعد از دیزین مسیر را ادامه میدهیم تا تقریبا در انتهای جاده مسیر را به سمت وارنگرود تغییر میدهیم.

بعد از ذکر مسیر های دسترسی به این قله زیبا مسیرهای صعود به آن را بررسی می کنیم:
1- با همان مسیر دسترسی شماره یک ادامه می دهیم تا بعد پارک کردن ماشین در ده کوهپیایی خود را آغاز کنیم.مسیر را در جهت شمال به جنوب و در کنار رودخانه ادامه می دهیم که بعد از طی مسافتی از کوچه باغها ، دره به دو شاخه تقسیم می شود که مسیر را در امتداد جنوبی با زاویه به غرب و رو به تنگ کلاک ادامه می دهیم . بعد از عبور از تنگ کلاک و دور زدن گرده شرقی ، مسیر پاکوبی که در جهت غربی و یک تراورس روی تپه های زیر قله چله کوه است را و رو به گردنه جنوبی آزاد کوه ادامه دارد را پیش می گیریم. بعد از رسیدن به گردنه جنوبی ، یال اصلی جنوبی با پاکوب های مشخص به قله می رسد .
اطلاعات فنی مسیر:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب)درجه سختی:1 در انتهای مسیر که روی شیب اصلی قله هستیم درجه به 3 تغییر میابد
ج) متوسط زمان صعود:12 ساعت
A(M 3)-12H
نکات این مسیر:
در فواصل دره کلاک تا تنگه کلاک ، می توان از رودخانه و چشمه های مجاور رودخانه برای برداشت آب استفاده کرد که بعد از تنگه کلاک به جز یک چشمه فصلی در کنار مسیر صعود
، چشمه آب دیگری وجود ندارد . همینطور در طول مسیر صعود بعد از پل زنگوله در جاده چالوس دیگر تلفن همراه آنتن نمی دهد و امکان تماس وجود ندارد .
توصیه : بهتر است برای بهره بردن از زیبایی این کوه حتما شبی را در آنجا سپری کنید. که با توجه به گوسفند سرا و رودخانه ای که در مسیر است ، حاشیه مسیر مکان خوبی برای شبمانی است.
2- مسیر دسترسی شماره 2 را پیش گرفته و وارد ده نسن می شویم و از اینجاکوهپیمایی خودممون را شروع می کینیم و مسیر دره نسن را از کنار رودهراز ادامه میدهیم تا به نقطه ای که دیواره های زیبا و استوار آزادکوه مشخص شود در اینجا باید از عرض رودخانه عبور کنیم و مسیر را به سمت شرق پیش میگیریم که با عبور از شیب تند و خاک های سرخ رنگ ادامه پیدا می کند. پس از مدتی مسیر مان در میان دره تنگ و کوچکی ادامه پیدا می کند که
با عبور از این تنگه بر گردنه چورن در زیر مخروط پرشیب آزادکوه قرار می گیریم و از اینجا مسیر پاکوب در پیش رویمان را ادامه میدهیم تا به این قله زیبا صعود کنیم.
اینم نقشه صعود آزاد کوه از مسیر نسن:

نکات فنی صعود:
الف)نوع صعود : کوهپیمایی
ب) درجه سختی: 1 در انتهای مسیر که روی شیب اصلی قله هستیم 3 هم می توان در نظر گرفت
ج) متوسط زمان صعود:14 ساعت
A(M 3)-14H
نکات این مسیر:
این مسیر نیز زیبایی خاص خود را دارد و با اینکه مثل مسیر قبل می توان یک روزه صعود کرد ولی بهتر است برای دیدن این مناظر زیبا شبی را در کنار رود یا حاشیه مسیر سپری کنیم.



3- مسیر دسترسی سماره سه که با وارنگرود می رسسد را پیش می گیریم و از ده کوهپیمایی خود در امتداد راست رودخانه ادامه می دهیم تاپس از عبور از پلی بر روی وارنگرود به سمت چپ رود می رویم و با ادامه مسیر پاکوب و عبور از کنار چشمه ها و از کنار یونجه زار بزرگی که در پیش رویمان است مسیر را به سمت چپ و شمال (به سوی شیر کمر) ادامه می دهیم، بعد از ورود به دره راهمان را به شمال شرق پی می گیریم ، با عبور از کنار گوسفند سرابه تدریج ارتفاع می گیریم از اینجا با ورود به گردنه چورن مسیرمان همچون شماره 2 تا قله ادامه پیدا می کند.
اینم نقشه صعود آزادکوه از مسیر وارنگرود:

نکات فنی صعود:
الف)نوع صعود : کوهپیمایی
ب) درجه سختی : تا شیب تند انتها مسیر 1 و ازآنجا 3 هم می توان در نظر گرفت
ج)متوسط زمان صعود: 2 روز
A(M 3)-2D

۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

خلنو

زیبا ترین کوه از نظر من
این کوه داری یک خط الراسی متفاوت نسبت به کوه هایی که در داخل استان تهران قرار دارند ،می باشد و بیشتر شباهت به کوه های استان مازندران وگیلان دارد،خلاصه خط الراس این کوه شامل قلل خلنو بزرگ با ارتفاع 4375 متر( بلند ترین قله البرز مرکزی پس از دماوند) ، برج با ارتفاع 4350 و خلنو کوچک با ارتفاع 4350است.
البته شایان ذکر است که این کوه دارای دو گردنه زیبا و مهم است که یکی با ارتفاع 4000 متر در شرق خلنو قرار دارد که می توان با ادامه مسیر به سمت شرق خلنو به قله جانستون رسید و دیگری گردنه ورزا (یا ورزاب) که ارتفاع آن هم 4000 متر است و با ادامه آن به سمت غرب می توان به قله سرکچال رسید واز این نظر این کوه یکی از کوه های مهم در البرز مرکزی به حساب می آید.

اما مسیر های صعود به این قله ها:
1- مسیر شرقی: با حرکت به سمت فشم شروع می کنیم و از آنجا مسیر را به سمت لالون ادامه داده وقتی وارد ده لالون بالا شدیم،از اینجا به بعد کوهپیمایی ما شروع می شود. با حرکت در مسیر پا کوب(مال رو ) کوهپیماییمان را ادامه می دهیم تا به گوسفند سرای اول برسیم که حدودا با طی دو ساعت مسیر به این نقطه می رسیم( در این نقطه از مسیر دو چشمه آب معدنی گاز دار وجود دارد که یکی با گذشت زمان خشک شده ولی دیگری هنوز زنده مانده)، دراینجا استراحت کوتاهی کرده و بعد از آن به ادامه تلاش خود می پردازیم. بعد از حدود 1 ساعت به محل آبشار تلخ آب می رسیم و با رفتن کنار مدخل آبشار کمی استراحت می کنیم و آب مورد نیاز خود را برداشته و به ادامه تلاشمان می پردازیم. مسیر را از سمت شرق قله ادامه می دهیم تا در مسیر پاکوب منتهی به گردنه قرار بگیریم که با گذشت حدود سه ساعت نیم به گردنه وزوا می رسیم در اینجا بهتر است شبی را سپری کنیم تا بر فراز تمامی این قلل بایستیم از مناظر زیبایش بهره ببریم. با شروع روز دوم مسیر را به سمت غرب و به سمت قله ها ادامه داده و با طی یک ساعت به اولین قله یعنی برج میرسم و اگر مسیر را از برج به سمت شرق ادامه دهیم به قله خلنو بزرگ می رسیم .
اطلاعات فنی مسیر:
الف) نوع صعود:کوهپیمایی
ب) درجه سختی : تا قله خلنو در بعضی جاها 2
ج)متوسط زمان صعود: 2 روز
S(M.R4)-2D

البته با آمادگی ناسب می توان یک روزه نیز از این مسیر قله ها را صعود کرد.
2- مسیر غربی : این مسیرکمی دشوار تر و طولانی تر است و مناسب فصل های برفی نمی باشد زیرا کل مسیر از دره می باشد ولی با بهره گیری از اصول کوهنوردی می توان از مسیری بکر و زیبا بهره برد.
پس از رسیدن به آبشار تلخ آب مسیر را از تخته سنگ مدخل آبشار به سمت غرب ادامه میدهیم که پس از طی زمانی کوتاه به گوسفند سرای دوم این کوه میرسیم از اینجا مسیر را از دره ادامه داده تا پس از طی 3 الی 4 ساعت به گردنه میرسیم ، بهتر است شب را در گردنه سپری کنیم تا هم به قله سرکچال صعود کرده و هم به قله برج.
صبح روز دوم هم میتوان گردنه را به سمت غرب رفت و قله سرکچال را صعود کرد و هم به سمت شرق رفت و قله برج را صعود کرد چون هدف ما هم رسیدن به قله برج است مسیر را به سمت غرب ادامه داده که بعد از حدود 1 ساعت و نیم به پای قله برج میرسیم واز اینجا مسیر با درجه سختی 3 گاهی هم 4 ادامه پیدا میکند نهایتا بعدحدود 30 دقیه به قله میرسیم.
اطلاعات فنی مسیر:
الف)نوع صعود: کوهپیمای ، آشنایی به اصول پایه سنگ نوردی
ب)درجه سختی: 2 تا زیر قله برج بعد از آن 4
ج)متوسط زمان صعود: 2 روز
A(M.R 4)-2D

شایان ذکر است که این قله در زمستان وضعیتی کاملا متغییر دارد.در ضمن دلیل نام گذاری قله برج این می باشد که قله برج همانند برج های نگهبانی باریک و بلند است. و به همین دلیل توصیه می کنم در زمانی که باد های شدیدی در این کوه می وزد از صعود به قله برج صرف نظر کنید.
در پس ضلع جنوبی این قله ، یعنی در ضلع شمالی آن در فصل تابستان دریاچه زیبای خلنو می باشد.

این هم کروکی یا نقشه صعود به خلنو

۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

سبلان

خط الراس سبلان دارای قلل:
هرم داغ 1،2و3 ،کسره داغ ،محراب و در نهایت قله 4811 متری سبلان
که یه اختصار به دو مسیر صعود به قله سبلان اشاره می کنم:

1- مسیر شرقی: برای ورود به هر دو مسیر می باید ابتدا در مسیر استان اردبیل قرار داد و از طریق آن خود را به لاهرود و از آنجا به قطور سویی و نهایتا به شابیل رساند- که پیشنهاد می کنم یک شب در منطقه سپری کنید-. در شابیل هم می توان با ماشین خود را به پناهگاه شرقی رساند و هم تا پناهگاه کوهپیمایی کرد که با کوهپیمایی به طور متوسط حدود سه ساعت و سی دقیقه به طول می انجامدواز پناهگاه شرقی -که بیشتر به پناهگاه آمریکایی ها معروف است- روی یال شرقی قرار میگیرم از آنجا تا قله حدود 5 ساعت به طور میانگین راه به طول می انجامدکه در این مسیر ابتدا با سنگ ممحراب روبه رو شده و بعد از چند دقیقه کوتاه به دریاچه بسیار زیبا در قله می رسیم.

اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی: 1
ج) متوسط زمان صعود: 1 روز
S(M1)-1D
2- مسر غربی:پس از ورود به شابیل مسیر خود را به سمت غرب غرب ادامه می دهیم در میان تپه ماهور ها خود را به کاسه شمال غربی سبلان در کنار دریاچه قره گول می رسانیم. از اینجا مسیر پاکوب را ادامه می دهیم با ادامه مسیر به جانپناه غربی می رسیم_ بهتر است یک شب را در این محل سپری کرد- بعد از این جانپناه وارد شیب تند و سنگلاخی منتهی به قله می شویم که با تمام شدن شیب تند دریاچه سبلان به یکباره خودنمایی می کند.
اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود:کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی : می توان در بعضی نقاط درجه سختی را2 درنظر گرفت
ج)متوسط زمان صعود: 2 روز
s(M2)-2D
زیبا ترین فصل صعود این قله تیر ماه است که زمین سراسر سبز و پ از لاله و گل های رنگانگ است.
در اینجا خیلی مختصر و کوتاه به توضیح قله های هرم داغ و کسره داغ می پردازیم:
هرم داغ:همان مسیر غربی را تادریاچه قره گل ادامه داده و باز هم از دریاچه به سمت غرب حرکت کردهدر اینجا شیب مسیر خیلی تند و مسیر سنگلاخ می شود با ادامه مسیر دست چپمان صخره ها و دیواره های ریزشی است پس به سمت راست حرکت خود را ادامه میدهیم و با ادامه مسیر به صورت زیگزاگ پس از مدتی نچندان کوتاه به قله هرم داغ می رسیم.



قله کسره داغ:مسیری که به سمت قلل هرم داغ می رود را ادامه می دهیم تا زمانی که قله کسره داغ که در سمت راست (غرب) قله هرم داغ است مشخص گردد و از آنجا خود را به زیر شیب تند جانپناه نارنجی رنگ کسره رسانده، از جانپناه تا قله مسیر دارای بار فنی است و نیازمند تجربه و تجهیزات صعود به یخچال است.

هرچی گشتیم نتونستیم نقشه ای بهتر از این پیدا کنیم ولی قول میدیم بعدا نقشه ای که علی مقیم کشیده رو در بلاگ قرار بدهیم.