۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

ليلا اسفندياري در هيماليا آرام گرفت


براساس اخبار رسيده از كمپ 3 قله گاشربروم 2 مطلع شديم بانوي هيماليانوردي ايران ليلا اسفندياري كه يكماه از عزيمت وي به منطقه قره قروم پاكستان مي گذرد، در دومين تلاش خود براي صعود قله، در ساعت 13 روز جمعه 31 تيرماه 90 و تقريبا همزمان با ديگر هيماليانوردان كشورمان؛ عظيم قيچي ساز، محمود هاشمي و حسين مقدم موفق شد بر فراز قله گاشربروم 2 به ارتفاع 8035 متر بايستد. متاسفانه وي لحظاتي پس از صعود قله و در مسير بازگشت، از شيب يخي زير قله سقوط كرده و صدها متر پايين تر در ارتفاعي حدود 7200 تا 7300 متر متوقف شده و آرام گرفت.
هم اكنون كوه نوردان ايراني و خارجي حاضر در كمپ سوم در حالي اين كمپ را به سمت كمپ هاي پايين تر ترك مي كنند كه شرايط جوي منطقه چندان مساعد نيست.

روحش شاد و یادش گرامی
منبع خبری سایت هیئت کوهنوردی استان تهران

۱۳۹۰ تیر ۱۸, شنبه

سنگ نوردی در المپیک 2020 شرکت می‌کند



کمیته بین المللی المپیک سر انجام رای موقت خود را به ورود رقابتهای سنگنوردی به المپیکها از سال 2020 اعلام نمود.
در روزهای گذشته و در یکصدو بیست و سومین اجلاس IOC در دوربان آفریقای جنوبی این کمیته پس از سالهای بررسی اقدام به ثبت 8 رشته جهت حضور در المپیک تابستانی و البته از سال 2020 نمود. این رشته ها عبارتند از:
کاراته، رولر اسپورت، اسکوآش، سافتبال، موج سواری، ووشو و البته سنگنوردی داخل سالن (البته سافت بال و بیس بال از المپیک 2008 به صورت غیر رسمی حضور داشتند). قرار است این کمیته در اجلاس سال آینده که در بوینس آیرس برگزار می شود نسبت به ثبت نهایی این امر تصمیم گیری نماید.
ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک با اشاره به رشد سریع سنگنوردی آنرا ورزشی مهیج نامید که به رغم جوانی قابلیت حضور در المپیکها را دارد.

لازم به ذکر است نخستین رقابت راک مسترز در سال 1985 در Bardonecchia ایتالیا برگزار گردید و با گذشت تنها 25 سال، رشد سریع سنگنوردی را موجب شد.

بر گرفته از وبلاگ کوه قاف
و فدارسیون جهانی سنگ نوردی

۱۳۹۰ تیر ۱۳, دوشنبه

رستم چال

این قلل شامل دو قله که یکی ملقب به قله رستم چال شرقی که دارای ارتفاع 3850 متر است و رستم چال اصلی که دارای ارتفاع 4000است که در این بخش به نحوه صعود به قله رستم چال اصلی با ارتفاع 4000 متر می پردازیم.
نقشه صعود یا همان کروکی صعود به قله رستم چال:

مسیر دسترسی :از تهران : به کرج رفته و وارد جاده چالوس می شویم . در جاده چالوس بعد از عبور از گچسر و تونل کندوان و پس از عبور از تاسیسات سد در حال ساخت سیاه بیشه در محل یکی از پیچهای جاده به نام پل زنگوله که کاملاً مشخص می باشد در جهت شرق (سمت راست جاده) وارد جاده فرعی آسفالته بلده می شویم .با ورود به جاده فوق الذکر ، جاده را تا اوز ادامه میدهیم و با دیدن تابلوی اوز وارد جاده فرعی سمت راست جاده می شویم، با عبور از اوزکلا خودمان را به آبادی ناحیه می رسانیم و از آنجا وسایل را برای صعودی موفقیت آمیز آماده می کنیم.
مسیر صعود: از آبادی ناحیه شروع به حرکت می کنیم و با عبوراز رودخانه ای که از رستم چال سرازیر می شود ودر انتهای آبادی است مسیرمان را ادامه می دهیم . مسیر را به سمت جنوب شرقی ادامه می دهیم تا به یال اصلی صعود به قله برسیم یال اصلی را با مسیر پاکوبی که به طور کامل مشخص است ادامه می دهیم و تقریبا در نیمه های مسیر است که یال شیبش تند می شود و مسیر هم سنگلاخ ، با کشیدن نفسی عمیق خود را برای این شیب آماده می کنیم با پشت سر گذاشتن شیب تند مسیر را کمی به سمت راست منحرف کرده و از اینجا با شیبی نسبتا ملایم وارد شیب انتهای منتج به قله می شویم با کمی تامل به قله رستم چال می رسیم . با استراحتی مناسب و دیدن مناظر اطراف خود را برای بازگشت آماده می کنیم.
توصیه من: صعود به این قله را در اواخر فصل بهار از دست ندهید تا از مناظر اطراف بهره کامل را ببرید. در ضمن و ضعیت این قله به علت شیب نسبتا تند یال اصلی و احتمال ریزش بهمن زیاد مناسب صعود نیست ولی با آمادگی و تجهیزات مناسب و گذراندن دوره های برف و یخ فدراسیون کوهنوردی می توان در زمستان هم از پس آن برآمد ولی در صورت اینکه این دوره ها را نرفته اید صعود زمستانی این قله اصلا توصیه نمی شود.
اطلاعات صعود:
الف)نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی : می شود گفت در تمامی طول مسیر درجه سختی برابر 1 است ولی برای مسیر سنگلاخی و شیب تند آن می توان درجه سختی 2 را در نظر گرفت
ج)متوسط زمان صعود: 6 ساعت
S(M 2)-6H

۱۳۹۰ تیر ۱۲, یکشنبه

کتاب هنر زنده ماندن در طبیعت


این  کتاب ترجمه مینو حسنی اصفهانی است و میشه گفت تمامی صفحات آن مشابه کتاب اصلی است خانم حسنی اصفهانی تحصیل کرده رشته  ادبیات زبان انگلیسی و دوره های آموزشی صنعت گردشگری و طبیعت گردی را گذرانده . ایشان تجربه ای هم در صنعت توریسم داشته اند پس با این حساب می‌توان گفت این کتاب را فردی که دستی در کار داشته ترجمه کرده است.


اما در این کتاب می‌آموزیم :

  • در هنگام گم شدن در طبیعت چکار کنیم

  • یک لیست خوب از وسایل مورد نیاز برای سفر

  • سفر با اتومبیل و ...

  • پیاده روی تابستانی

  • مسافرت صحرایی

  • سفر در کوهستان

  • سفر در زمستان

  • سفر های دریایی

  • پناهگاهی برای زنده ماندن

  • درست کردن آتش

  • آتش سوزی جنگل چگونه شروع می شود؟

  • پخت و پز در طبیعت 

  • استفاده از نقشه و قطب نما




















معرفی فیلم:سری فیلم های DOSAGE









سخنی از سازندگان فیلم: ایده دوساژ در سال 2000 به ذهن ما خطور کرد. ابتدا به شکل سری از ویدئو های آنلاین در وب سایت climbXmedia  بیرون آمد. هر قسمتی از دوساژ که ماهانه بیرون می آمد شرح وقایعی از اولین صعود، یک منطقه جدید و هیجان برانگیز، یا بالفعل شدن یک توان در زمینه سنگنوردی را به نمایش می گذاشت و همه اینها در یک بسته فیلم کوتاه با موسیقی عالی عرضه می شد. بعد از اینکه سری دوساژ روی سایت آمد ، همه را به صورت فشرده بر روی DVD ریختند و دوساژ رفت که بشود نمایش تصویر سالانه ای از آخرین هنر سنگنوردان.  


بخش اول کریس شارما را روی اولین صعودش از ماندالا، در بیشاپ، CA می بینیم. پس از آن کل جهان را گشتیم تا روح سنگنوردی و لحظات خارق العاده آن را ثبت کنیم و توانسته ایم 5 فیلم از سری دوساژ تولید کنیم.  حالا برای اولین بار تمام سری فشرده DVDهای دوساژ را در یک جعبه ارایه می دهیم!








سری فیلم دوساژ با نشان دادن صعود های بزرگان سنگنوردی جهان آموزه ای از صعود های آن ها را  به پیش روی دیدگانمان می آورد و از این روی یکی از فیلم آموزنده درباره رشته مهیج سنگ نوردی است





بخشی از سری فیلم های دوساژ: