۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

سماموس3620


این قله بسیار زیبا برفراز خزرو جنگل های شمال است همچنین قله با ارتفاع 3620 متر در کنار مناطق زیبای اطرافش خودنمایی می‌کند.
مسیر دسترسی: از رامسر به سمت جواهرده بهشت شمال ایران می‌رویم و از اینجا خود را برای صعودی در دل زیبایی های این منطقه آماده می‌کنیم.
دره مشرف به لپاسر از قله سماموس
عکس از آقای مجید خلج


مسیر صعود: برای صعود راه مالرو که در جنوب غربی ده است را پیش می‌گیریم این مسیر ما را به کنار چشمه ای در کنار  گردنه ای مسطح می‌رساند. پس از نوشیدن کمی آب خود را برای ادامه مسیر محیا می‌کنیم. وارد مسیر زیگزاگی می‌شویم که ما را به دره باغدشت هدایت می‌کند. پس از ورود به دره مسیر مالرو را ادامه می‌دهیم که ما را به لپاسر می‌رساند. در این دشت زیبا (لپاسر) وسایل اتراق را آماده می‌کنیم و شبی را در این منطقه زیبا سپری می‌کنیم. لپاسر استراحتگاهی بین جواهرده و اشکورات به حساب می‌آید همچنین قله گردبن در ضلع جنوبی لپاسر زیبایی خاصی به آن می‌بخشد ، هم اکنون قله سماموس در شمال ما قرار  دارد که پس از گذراندن شب و استراحت مناسب خود را برای صعود از یال  جنوبی آماده می‌کنیم. پس از افت و خیز‌های متعدد و گذر از تپه‌ها پس از مدتی طولانی به قله اصلی سماموس و امامزاده کوچکی که بر فراز آن قرار دارد می‌رسیم. از مناظر زیبای اطراف که به خوبی قلل علم کوه و خشچال و جنگل‌ها و دریای خزر در آن به چشم می‌خورد لذت می‌بریم.

توصیه من: بهترین زمان برای صعود به این قله در اواسط اردیبهشت ماه است که طبیعت جان تازهای به خود گرفته است. اما برای صعود زمستانی می‌باید از مسیر قله سلمل و یال آن که در بالای جواهرده قرار دارد، استفاده کرد. حتمی سعی کنید شبی را در این مسیر سپری کنید تا از مناظر منطقه بهره ببرید.

اطلاعات صعود:
الف)نوع صعود: کوهپیمایی
ب)درجه سختی: می توان گفت در تمام طول مسیر درجه سختی برابر 1 می‌باشد
ج)متوسط زمان صعود:2 روز
S(M 1)-2D
این هم نقشه ویا همان کروکی صعود به قله سماموس:



در اینجا توجه شما را به مطلبی در مورد ریشه کلمه سماموس که برگرفته از وبلاگ آقای محمد ولی تکاسی است جلب می‌کنم:


سُمامُوس=سُمامُوز
از سه جزء "سوم+ام+اوس" می توان معنای ترکیبی"جایگاه زاهد گرامی" یا "مکان ایزد آشامیدنیها" را استنباط نمود.در معانی واژگان مَس نیز به معنای مانع ، کوه و مَس چله به معنای چله بزرگ و مَس کُرد به معنای شبان بزرگ در گویش سنگسری امده است. در گزارش دکتر جابر عناصری با شکل سومَ-مُ- سومامُس ،سُمامُوس به مهنای ترکیبی کوه مقدس بزرگ نیز آمده است.در کتاب آوای نامهای ایرانی اثر ارزنده خانم پری زنگنه نیز واژه سوما به معنای کاریز،قنات هم آمده است و لذا می توان سُماموس را سرچشمه رودها نیز معنی نمود.با توجه قدمت این کوه و فرهنگ واژه های اوستا تألیف آقای احسان بهرامی سماموس  باید بخشی از همان رشته کوه فرشوادگر یا پشتخوارگر و یا پتوش آری در لوحه آسارهدون پادشاه آشوری در 700 سال پیش از میلاد مسیح باشد که از آذربایجان قدیم تا خراسان امتداد داشته و سماموس با این نام ویژه در شرق گیلان بین رودسر و تنکابن(غرب مازندران)-کوهستان اشکور و با ارتفاع 3600 متری یکی از قلل بلند معمور و مشهور بوده است.
.