۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

معرفی کتاب: اصول ايمني در كوهستان


كتاب «اصول ايمني در كوهستان» اطلاعات جامعي از اصول پايه و الفباي ورزش كوهنوردي كه پيش شرط اوليه شروع اين ورزش است در اختيار مخاطبان مي‌گذارد
معرفی کتاب از نظر من: این کتاب راهنمایی کلی برای کسانی است که وفت زیادی برای مطالعه و آشنایی با مطالب مورد نیاز برای کوهنوردی ندارند. باید این را هم بیان کرد که این کتاب دیدی کلی در مورد موضوعاتی نظیر:
اصول صحيح راه پيمايي در كوهستان، حفاظت از محيط كوهستان، تغذيه در كوهستان، اصول اوليه و اساسي سنگنوردي، مراقبت از طناب كوهنوردي، هدايت گروه در كوهستان، امداد در كوهستان، علائم بين‌المللي امداد در كوهستان، جهت‌يابي در كوهستان، پيش‌بيني هواي كوهستان، صعود‌هاي زمستاني، سرمازدگي و راه‌هاي مقابله با آن، بهمن و راه‌هاي مقابله با آن، آذرخش و راه‌هاي مقابله با آن، مارگزيدگي و راه‌هاي مقابله با آن، تجهيزات كوهستان، اخلاق كوهنوردي و شعار‌هاي كوهنوردي را به مخاطبان می‏دهد.
این کتاب را می‏توان به عنوان یک جزوه درسی همراه برای مراجعه سریع به موضعات همراه داشت.
شایان ذکر است که «اصول ايمني در كوهستان» اثر ثاقب حميدي در شمارگان 2200 نسخه، 88 صفحه و بهاي 2000 تومان از سوي انتشارات علم و حركت راهي بازار نشر شد.





۱۳۹۱ شهریور ۷, سه‌شنبه

معرفی فیلم:The Wildest Dream


این فیلم در سال 2010 توسط شبکه National Geographic تهیه شده است. داستان این مستند در مورد کوهنورد بریتانیایی به نام  George Mallory  که در سال 1924 به همراه دوست خود Andrew Irvine در اورست ناپدید شدند.این فیلم در مورد دو داستان می باشد.یکی در مورد کوهنوردی به نام Conard Anker  کسی که جسد Mallory را در سال 1999 در اورست پیدا کرد می باشد که برای پیدا کردن جسد Mallory به اورست می رود.و داستان دیگر در مور Mallory می باشد که از طریق نامه بیان می شود.این نامه توسط Ralph Fiennes و در اواخر توسط Natasha Richardson خوانده می شود.این فیلم از تصاویری آرشیوی  که در سال 1920 جمع آوری شده است تهیه گشته است. جرج هربرت مالوری (۱۸ ژوئن ۱۸۸۶ تا ۸ ژوئن ۱۹۲۴) کوهنوردی انگلیسی بود که برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ میلادی از سوی کشور انگلستان برای فتح قله اورست اقدام نمود. او سه بار به صعود اقدام کرد اما در مرتبه سوم به همراه اندرو ایروین در مکانی نامعلوم در قسمتهای فوقانی تیغهً شرقی کوه اورست ناپدید گردید. مشخص نیست که ناپدید شدن او بعد یا قبل از رسیدن به نوک قله اورست بوده است اما آخرین بار وی و همراهش تنها در فاصله چند صد متری قله مشاهده شده بودند. این کار او اولین تلاش انسان برای فتح قلهً اورست محسوب می‌گردد. سرنوشت مالوری برای ۷۵ سال نا مشخص بود تا اینکه نهایتا بدن یخ زده اش در سال ۱۹۹۹ کشف گردید با این حال تا کنون مشخص نشده است که آیا او موفق به فتح قله اورست شده بود یا خیر. جمله مشهوری درباره مالوری وجود دارد.یک بار از او پرسیده بودند "چرا شما می خواهید اورست را فتح کنید؟" که او پاسخ داده بود "برای اینکه آنجا است"! این چهار کلمه مشهورترین کلمات بین کوهنوردان هستند. البته اخیرا درباره اینکه آیا این کلمات گفتهً خود مالوری بوده یا اینکه زادهً خیال پردازی یکی از روزنامه نگاران آن زمان بوده شک و شبهه بوجود آمده است. برادر مالوری نیز مانند خود او در حادثهً کوهنوردی در کوه‌های آلپ فرانسه در گذشت.

این هم صفحه فیس بوک این فیلمThe Wildest Dream on Facebook

معرفی کتاب: یخ نوردی و صعودهای ترکیبی


کتاب از دید مولف: یخ نوردی و صعود های ترکیبی کتابی است برای تمام کسانی که به این ورزش میج و جذاب علاقه دارند و می خواهند سطح دانش یخ نوردی خود را به سطوح بالای جهانی برسانند.تالیف این کتاب از سال 1383 تا 1385 به طول انجامید و چندین بار مورد ویرایش کلی قرار گرفت تا به بهترین و ساده ترین شکل ممکن برای علاقه مندان نوشته شود.

در این کتاب شما با ساده ترین تا پیشرفته ترین تکنیک های یخ نوردی به طور کامل آشنا می شوید


اما معرفی چند فصل کتاب: در فصل ابتدایی این کتاب با مفاهیم اولیه و سپس با وسایل و ابزار یخنوردی آشنا می‌شویم و پس از آشنایی با تکنیک‌های پایه و کلاسیک در فصل پنجم باصعود آبشار های عمومی و تکنیک‌های مدرن آشنا می‌شویم ، هر چه که بیشتر با کتاب همراه می‌شویم تکنیک‌های متنوع تری آشنا می‌شویم.البته شایان ذکر است برای درک بهتر تکنیک های ارائه شده در این کتاب بهتر است با مفاهیم و اصول ابتدایی سنگ نوردی و یخنوردی آشنایی داشته باشید.

۱۳۹۱ مرداد ۲۳, دوشنبه

سوگ آذربایجان


     آذرآبادگان من مگر بی تو می شود زمزمه ارس شنید   ***    مگر بی تو می شود به معنای وطن رسید

اگر نمی‏توانید به کمک زلزله زدگان بروید با اهدای خون خود می توانید به نجات جان یک زلزله زده کمک کنید.
برای اهدای خون می‏توانید به پایگاه‏های اهدای خون بروید 

خبر رسیده از مناطق زلزله زده نشان دهنده نبود آب وغذا و پوشاک برای عزیزان زلزله زده است 
برای رساندن این کمک ها به پایگاه های هلال احمر بروید 

برای واریز کمک های نقدی خود نیز می توانید کمک های خود را به حساب 99999 جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نزد بانک ملت، واریز کیند.


امید این عزیزان به همین کمک‏های ماست