۱۳۹۱ شهریور ۳۱, جمعه

خشچال 4180

مسیر دسترسی (از کرج) : وارد اتوبان کرج قزوین می شویم . در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( 2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو "الموت" نشان داده شده است را ادامه دهیم.
پس از طی مسافت تقریبی40 کیلومتری به رجایی دشت میرسیم .از رجایی دشت مسیر دریاچه را حدود  20 کیلومتر راه را با عبور از آبادی دیکین قبل از مرکز الموت یعنی معلم کلایه ، از سمت چپ وارد جاده زواردشت شده با طی 5 کیلومتر به آبادی زواردشت می‏رسیم.  در زواردشت وسیله نقلیه امان را پارک می کنیم و شبی را در نزدیکی دریاچه زیبای اوان سپری می کنیم.

نقشه راهنمای بازدید از میراث طبیعی و فرهنگی دره الموت

مسیر صعود: برای صعود دو مسیر اصلی وجود دارد که در زیر به شرح هریک می‌پردازیم:
مسیر صعود از یال جنوبی خشچال: برای صعود از این مسیر از آبادی زواردشت کمی به سمت شرق می‎رویم وبا عبور از میان بوته زار ها مسیر را طی می‎کنیم تا به ابتدای یال جنوبی برسیم از ابتدای یال جنوبی مسیر با عبور تپه هایی ادامه می یابد تپه ها را پشت سر می‎گذاریم پس از عبور از تپه ها کم کم به قله نزدیک می‎شویم، در نزدیکی قله با عبور از میان صخره‏ها و کمی پیمودن شیب تندی به قله زیبای خشچال می‎رسیم.
اطلاعات صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی : تا ابتداانتهای مسیر که  به صخره های می رسیم 1 ولی از ابتدای صخره‎ای شدن تقریبا 2
ج) متوسط زمان صعود: 7 ساعت
مسیر صعود با عبور از کنار چشمه گلپری: آبادی زواردشت را با عبور از میان دره‎ و رودخانه ای که در شمال این آبادی قرار دارد ترک می‎کنیم.مسیر را در امتداد رودخانه پیش می‎گیریم تا پس از مدتی به نزدیکی چشمه گلپری می‎رسیم (دلیل نامگذاری گلپری به علت فزونی گیاه گلپر در اطراف چشمه است.) مسیرمان را به سمت غرب از روی شیب کناری رودخانه می‎کشانیم و تا چشمه ادامه می‎دهیم. در چشمه کمی استراحت می‎کنیم و آبی می‎نوشیم تا خود را محیای ادامه حرکت بکنیم . برای ادامه شیب سرازیری را به کندی به سمت شمال شرقی (یال مالرو را پی می‎گیریم) ادامه می‎دهیم تا از بالای دره خود را به یال جنوبی خشچال برسانیم. از یال جنوبی مسیر را ادامه می‎دهیم کم کم ارتفاع مسیر زیاد می‌شود به مسیر صخره‎ای انتهای مسیرر قله می‎رسیم  با کمی دقت انتهای مسیر را طی می‎کنیم  تا بر فراز این قله زیبا قرار بگیرم.
اطلاعات صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی : تا ابتداانتهای مسیر که  به صخره های می رسیم 1 ولی از ابتدای صخره‎ای شدن تقریبا 2
ج) متوسط زمان صعود: 8 ساعت

از قله این کوه زیبا  قلل شاه البرز و سات در جنوب و زیورچال و سرخه کوه در غرب همچنین قله سماموس در شمال به خوبی قابل رویت است.
توصیه من: بهتر است برای بهره بردن از مناظر منطقه صعود را در اواسط خرداد انجام دهید. لازم به ذکر است که صعود زمستانی این قله از یال جنوبی امکان پذیر است.

این هم کروکی صعود به قله خشچال:
کروکی صعود به قله خشچال
کروکی صعود به قله خشچال
برای اطلاع از منطقه دریاچه اوان) اُوان (اُو(ow)=آب + وان) به معنای وان پر از آب است) پیشنهاد میکنم به لینک زیر مراجعه کنید:

۱۳۹۱ شهریور ۱۵, چهارشنبه

معرفی فیلم:Everest: Beyond the Limit





در آوریل و می سال 2006،Discovery Channel تلاش های صعود به قله ی اورست را توسط کوهنوردان گروه اعزامی راهنمای مجرب راسل برایس، کسی که در قسمت شمالی کوه کار کرده است، در تبت کنترل شده ی چینی مستند کرده است.
با استفاده از تکنولوژی های برش لبه، شامل ویدئو در ارتفاع بالا و دوربین های کوچک نصب شده بر روی کلاه های شرپاها و همچنین اراده ی سنت گرای انسانی، تولید شش قسمت نه تنها بینندگان را به قله ی اورست می برد بلکه سفر شگفت انگیزی را از افرادی که تلاش می کنند به یک هدف تقریبا غیرممکن برسند ثبت می کند.
سری مستندهای سفر دو ماهه از آغاز تا پایان، مبارزات برجسته، اوج گیری ها، سقوط ها و پیروزی هایی برای افرادی است که از سرتاسر دنیا تلاش می کنند به بلندترین قله ی جهان برسند.
شاید شما هم این مستند بسیار جذاب و دیدنی را از شبکه 4 تلویزیون ایران دیده باشید ولی دیدن این مستند برای چندین بار هم مرا خسته نمی‎کند. این مستند با برخی اصول مدیریت گروه‏های کوهنوردی و همچنین اصول اتکای فردی ما را آشنا می‎کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر بد نیست سری هم به سایت شبکه Discovery بزنید.
بخشی از این مستند زیبا و جذاب را می‏توانید در زیر مشاهده کنید: