۱۳۹۱ مهر ۲۷, پنجشنبه

دومین جشنواره بین المللی سنگ نوردی بیستون

مهمترین اتفاق کوهنوردی  این هفته برگذاری دومین جشنواره بین المللی سنگ نوردی بیستون است که یکی از بزرگترین اتفاقات در فدراسیون کوهنوردی در طی چند سال اخیر می باشد. این جشنواره و نظیر چنین جشنواره هایی نه تنها باعث آشنایی کوهنوردان خارجی با کشور عزیزمان می شود بلکه  باعث بالا رفتن سطح ورزش کوهنوردی در ایران نیز می شود.
برای اطلاع از وقایع رخداده یا در حال وقوع در این جشنواره بهتر است سری به لینک زیر بزنید:

۱۳۹۱ مهر ۱۴, جمعه

معرفی کتاب: گامی بر کویرهای ایران



گامی بر کویرهای ایران


این کتاب نوشته حسین نظر است  و در سال 1387 برای بار نخست چاپ شده است. می توان گفت کتابی در نوع خود متفاوت و با مطالبی هر چند کوتاه ولی بسیار مفید ما را در فصل اولش با کویرهای ایران آشنا می‏کند. پس از آن در فصل دوم ما را با دریاچهها و آبگیرهای کویر آشنا می‌سازد. فصل سوم  ما را با پدیدهای کویری نظیر کوه‌های مریخی پدیده گلفشان ، پدیده نبکا، توفان شن و .. آشنا میسازد. فصل چهارم این کتاب اطلاعاتی هر چند مختصر ولی مفید در مورد کارونسرا ها، قلاعها، ابنیه و اماکن دیدنی کویرهای ایران  دارائه می‌کند. فصل پنجم به معرفی شهرها و روستاهای کویری میپردازد. فصل ششم که می‌شود گفت آموزنده ترین بخش کتاب است تعاریفی پایه ای و کاربردی در مورد بخشهای کویر، اقلیم شناسی کویر، پوشش گیاهی، جانداران و حیوانات، لوازم و تجهیزات کویرنوردی ، زندگی در کویر و رانندگی در کویر در اختیارمان قرار می‏دهد و در انتها هم در فصل هفتم نقشههای ماهوارهای کویر ایران را در اختیار ما قرار می‏دهد.
اما بخشی از معرفی کتاب توسط ناشر:
... ما در این مجموعه که برای اولین بار به رشته تحریر آمده است ، سعی کرده ایم که ابتدا با کویر و ویژگی های متفاوت آن و سپس با نکات مهم و داههای دسترسی به کویر و خطرات و امداد آن آشنا شویم. و از طرفی میخواهیم بدانیم در دنیای پر رمز و راز کویر با آن افق بی انتها چه می گذرد.