۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

راه های جلوگیری یا کاستن تعریق در حین ورزش

تا به حال شده به این فکر کنید که چرا در حین راه رفتن معمولی عرق نمی کنیم یا حداقل خیلی کم عرق می کنیم ؟

بد نیست بدانیم که بدن انسان زمانی به تعریق می افتد که اکسیژن لازم برای انجام فعالیت به بدن او نرسد. همانطور که شاید شما در حین حل یک مسئله پیچیده ریاضی ممکن است عرق کنید در حین انجام یک فعالیت نسبتا سنگین ورزشی نیز ممکن است عرق کنید، تعریق در هر دوی این دو فعالیت مثل هم است فقط با این تفاوت که در یکی به علت فعالیت زیاد مغز تعریق می کنیم و در دیگری به علت فعالیت زیاد ماهیچه های شما .
آیا شما پس از تمرین زیاد در ریاضی ، در حین حل آن مسئله پیچیده هم باز عرق می کنید ؟ مسلم است که عرق نمی کنید چون مغز شما دیگر برای حل چنین مسائلی نیازی به تفکر زیاد ندارید این درست مثل همان ورزش است اگر شما در ابتدای شروع هر ورزشی تعریق می کنید این اصلا چیز غیر طبیعی نیست بلکه با تمرین بیشتر در آن ورزش دیگر آن فعالیت برای ماهیچه های بدن شما عادی می شود و همچون آن مسئله ریاضی نیاز به اکسیزن زیادی نداریم .
اما چگونه به این راه حل دست یابیم، خود یک مسئله است . در اینجا من قصد دارم چند راهی برای تسریع در رسیدن به این هدف ، برای شما عزیزان ذکر کنم:
1. گاهی اوقات باید به این توجه کنید که شما چگونه نفس می کشید و آیا نحوه تنفستان درست است یا نه!!! بهترین روش تنفس در هر حالتی استفاده از ماهیچه های ناحیه دیافراگم (یا همان آبگاه) است زیرا این ماهیچه ها نه تنها انرژی زیادی نمی برند بلکه باعث می شوند که شما از تمامی فضای شش های بدنتان استفاده کنید که این امر سبب کاهش نیاز شما به نفس کشیدن های پیاپی است.
2. یکی دیگر از نکاتی که می باید در حین تنفس به آن دقت کنیم این است که همیشه سعی کنید در حین دم با بینی نفس بکشید و در حین بازدم با دهان نفستان را بیرون بدهید این امر سبب می شود تا در زمان ورود هوای تازه به بدنتان اول با عبور از مجرای بینی ابتدا هوای ورودی تصفیه شود و دوم سبب از بین رفتن تشنگی به هنگام تنفس می شویم و با خروج بازدم از دهان سبب می شویم که هوای خروجی بدن که مقداری حاوی بخار آب است از دهان خارج شود که باز هم به تر ماندن دهان کمک می کند، که این به خودی خود سبب می شود که شما در حین ورزش به آب کمتر و در نتیجه طلب کمتر آب بدن به تعریق هم شوید.
3. بهتر است در ابتدای هر ورزشی کمی لباس بیشتر بپوشیم تا بدنمان گرم بماند و بعد در حین ورزش با گرمتر شدن بدن از لباس ها کم کنیم این کار سبب از بین رفتن انرژی بدن برای گرم کردن ابتدای ورزش است .
در انتهای این مبحث بهتر است بگویم هیچ شخصی در دنیا وجود ندارد که در حین تحرک زیاد تعریق نداشته باشد ولی هر شخصی در دنیا می تواند با تمرین از میزان تعریق خود بکاهد وشما کوهنورد عزیز باید به این فکر کنید که یکی از سه قطب مثلث خطر کوهستان رطوبت است این رطوبت یعنی همان تعریق شما که سبب مرطوب ماندن لباس شما می شود.پس چه بهتر که از همین امروز تلاش کنید تا از تعریق خود در حین ورزش های سنگینی مثل کوهنوردی بکاهید تا از یک قطب مثلث خطر نجات یابید.

هیچ نظری موجود نیست: