۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

پهنه سار ، آبشار سنگان



این قله با ارتفاع 3250 متر در غرب تهران واقع شده است ، به علت وجود آبشار بلند و زیبای سنگان یکی از جاذبه های توریستی منطقه هم به شمار می آید.
مسیر های دسترسی به این قله زیبا:
1- از تهران: وارد اتوبان نیایش (خط عبوری شرق به غرب) می شویم وآن را با عبور از میدان شهران ادامه دادن مسیر( از اینجا می توان گفت اتوبان به انتها رسیده و وارد خیابان شمیرانی می شویم) تا بعد از میدان به اولین چهار راه که تقاطع شمیرانی و بلوار کوهسار است ، رسیدیم مسیر را به سمت شمال بلوار کوهسار( خط عبور جنوب به شمال) تغییر می دهیم و با ادامه این بلوار - که همان جاده امام زاده داوود است – بعد از عبور از سولقان همچنان به مسیر خود ادامه می دهیم تا به دوراهی سنگان و امام زاده داوود می رسیم . از اینجا مسیر را با توجه به تابلو به سمت سنگان تغییر میدهیم ، این جاده را ادامه می دهیم تا به ده سنگان بالا برسیم . اینجا ابتدای کوهپیمایی ما است.
2- از کرج:از کر ج به سمت جاده چالوس می رویم ، در همان اوایل این مسیر به دو راهی خور می رسیم با عبور از ده خوزن کلا به مسیر خود ادامه می دهیم تا به دوراهی چاران و خور برسیم در اینجا مسیر را به سمت چاران تغییر می دهیم.پس از رسیدن به چاران ماشین را در جای مناسبی پارک می کنیم. اینجا ابتدای کوهپیمایی مااست.
مسیر های صعود:
1- با همان مسیر دسترسی شماره یک (1) شروع می کنیم : از ده سنگان مسیر مال رویی تا خود آبشار سنگان و جود دارد، پس از طی این مسیر در کنار آبشار سنگان- که می شود گفت بلند تر آبشار تهران است- کمی استراحت می کنیم .
تغییر می دهیم تا بعد از تقریبا 3 دقیقه به قسمتی از سنگها میرسیم که با سیم بکسل مسیری به بالای آن سنگها ساخته شده است با عبور از این مسیر و بالا آمدن از سنگها کمی به سمت راست می رویم تا بر روی یال قرار بگیریم . از اینجا به بعد با یالی که ابتدا به سمت شرق و سپس به سمت غرب می رود همراه می شویم. پس از حدود 40 دقیقه به ابتدای مسیر سنگی می رسیم با ادامه همین یال و همین مسیر سنگی پس از حدودا 45 دقیقه به قله پهن و زیبای پهنه سار می رسیم.
اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی : تا ابتدای مسیر سنگی بعد از آبشار درجه سختی 1 ، مسیر سنگی درجه سختی3،بعد از مسیر سنگی و تا ابتدای مسیر سنگی منتهی به قله درجه سختی 1 و از ابتدای مسیر سنگی تا قله درجه سختی 2
ج) متوسط زمان صعود: 8 ساعت
A(M 2)-8H
توصیه من: این مسیر را در اواسط آبان ماه و در ابتدای اردیبهشت حتما تجربه کنید ، به علت لاله های وحشی در اردیبهشت و رنگارنگی پاییز. البته لازم به ذکر است که در زمستان کل آبشار یخ می زند و آن هم زیبایی خاصی به منطقه می بخشد.














2- باز هم همان مسیر دسترسی شماره یک (1): پس از رسیدن به ده سنگان فضای نسبتا صاف و خاکی در سمت چپ( اگر به سمت شمال بایستیم دقیقا پشت سر یا همان جنوب ما قرار دارد.)، به سمت آنجا رفته و خود را به مسیر مال رویی که در رو برویمان است می رسانیم . با ادامه مسیر مال رو عبور از باغات زیبا به ابتدای مسیر سنگلاخ می رسیم. پس از طی این مسیر سنگاخ به سمت شمال ، در بالای این سنگلاخها به یالی که باشیب نسبتا تند به قله می رسد، می رسیم این یلا را تا رسیدن به قله ادامه می دهیم.
اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی: به جز مسیر سنگلاخ در بقیه مسیر درجه سختی 1 است و در مسیر سنگلاخ درجه سختی 2
ج) متوسط زمان صعود: 8 ساعت
S(M 1)-8H
توصیه من : بهتر است این مسیر ار در فصل تابستان که آبشار تقریبا بی آب است بروید و در ضمن این مسیر برای زمستان توصیه نمی شود.
3- با مسیر دسترسی شماره دو (2) شروع می کنیم: با عبور از کوچه های ده به سمت شرق خود را به مسیر مال رو می رسانیم. پس از مدتی از ده ارتفاع می گیریم و به آبشار زیبای صخره ای مسیر می رسیم.با ادامه مسیر مال رو و پس از پشت سر گذاشتن امامزاده بی بی به پا بر فراز قله زیبای پهنه سرا می گذاریم.
این مسیر به علت آنکه در گذشته های نچندان دور که جاده امامزاده داوود کنونی وجود نداشته ، مسیر دسترسی مردمان کرج و... به امامزاده بوده واز این حیث یکی از مسیر های تاریخی به شمار می رود. که این امر سبب دسترسی نسبتا راحت به این قله شده است .
اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی : 1
ج) متوسط زمان صعود : 5 ساعت
A(M 1)-5H
البته لازم به ذکر است که از سمت سنگان جاده کاملا آسفالت است و نیمی از مسیر هم که جاده کشی نشده بوده برای تخریب این منطقه به همت دوستداران تخریب محیط زیست و سازمان های وابسته ، جاده خاکی است.
همچنین مسیر خور جاده خاکی دارد که دسترسی به قله را در مدت کوتاه تری میَسر می کند.
در ضمن در نزدیکی قله از جبهه خور یک چشمه زیباست که ارزش دیدن را دارد.
اینم نقشه صعود از جبهه شمال شرقی یا همان نقشه صعود از ده خور به قله پهنه سار(پهنه حصار- پهنه سرا)

۱ نظر:

Unknown گفت...

ایشالا بهار میریم بالاخره