۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

قلعه دختر


عکس از گالری عکس گروه طبیعت گردی اکوگشت

گالری عکس اکو گشت

قله قلعه دختر 3180 متر ارتفاع دارد ودر نزدیکی قله سی چال قرار دارد
با توجه به کتاب راهنمای صعود به قلّه‌های ایران- نوشته استاد علی مقیم – قله دختر یا قزل ماما را می‌توان آتشکده یا احتمالا کاروانسرایی در بین راه دانست.
مسیر دسترسی: برای صعود این قله (‎‌از تهران) وارد جاده جاجرود می شویم و دو‌راهی فشم ، آهار را به سمت آهار می‌رویم و جاده را تا خود آهار ادامه می‌دهیم در آهار خود را برای صعود آماده می‌کنیم

مسیر متداول صعود
: پس از ورود به آهار وسایل صعود را آماده کرده و حرکت خود را با عبور از پل ابتدایی رودخانه شروع می‌کنیم ( به سمت شمال) و امتداد رودخانه را در پیش می‌گیریم . با در پیش گرفتن مسیر دره به راهمان ادامه می‌دهیم .با امتداد همین مسیری که از دره می‌گذرد مسیر را همچنان ادامه می دهیم تا به دِه تنگه همان طور که در کروکی نشان داده شده است برسیم در اینجا کمی استراحت می‌کنیم و خود را برای ادامه مسیر آماده می کنیم. پس از کمی استراحت مسیر پاکوب پس از ده را پیش می‌گیریم با عبور از شیبی که قبل از قله قرار دارد می‌توانیم قله را ببینیم با ادامه همین مسیر و با عبور از بالا و پایین‌های پیشرو به شیب نسبتا تند انتهایی مسیر می‌رسیم که با صعود از آن شیب قدم بر قله گذاشته‌ایم با نگاهی به قلعه و کمی استراحت مسیر شن اسکی جنوبی قله را پیش می‌گیریم و تا به مسیر مالرویی که یک طرف آن به شهرستانک می‌رود و طرف دیگر آن به آهار می‌رود برسیم با در پیش گرفتن مسیر شرقی خود را به ده آهار می‌رسانیم واز آنجا با وداعی با قلعه دختر و با امید صعود دوباره آن منطقه را به سمت خانه ترک می‌کنیم.
پیسنهاد من: بهتر است این قله را در میانه خرداد ماه صعود کنید تا از زیبایی آن لذت ببرید. در ضمن این قله هم همچون قلل شمالی استان تهران در زمستان به علت وجود احتمال ریزش بهمن ، صعودش دشوار است ولی می‌توان با صعود از یکی از یال‌های شمال آهار و صعود خط الرأس سنگی قله از صعود زمستانی آن نیز بی‌بهره نماند.
اطلاعات صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی: می‌شود گفت در تمام مسیر درجه سختی برابر با 1 است
ج) متوسط زمان صعود: 5 ساعت
S(M 1)-5H
این هم کروکی صعود به قله قلعه دختر

۴ نظر:

حمیدرضا گفت...

خیلی ممنون از گزارشتون
فقط ۲ تا مطلب
اگه میشه از سرویسهای وطنی برای وبلاگتون استفاده کنین که مشکل ف-ی-ل-ت-ر رفع بشه و اگه امکانش هست مسیری که رفتین رو با gps ثبت و در اینجا قرار بدی تا گزارش صعودتون تکمیلتر بشه.

بازم ممنون

Mostafa Motazedian گفت...

حمید رضا جان خواهش می کنم
چندین بار سعی کردم که از سرویس وطنی استفاده کنم ولی هیچ وفت نتونستم اون چیزی که تو سرویس بلاگر دیدم پیدا کنم و به قول معروف اصلا نمیتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم
در مورد جی پی اس هم بهتر بگم بعضی مسیر ها رو زمانی که جی پی اس نداشتم رفتم ولی چشم از این به بعد سعی می کنم حتی اگه مسیری رو هم نداشتم از وبلاگ های دیگه تهیه کنم و قرار بدم
بازم ممنون که اشتباهات ما رو تذکر میدین و بلاگو پیگیرید

اکوگشت گفت...

موفق باشید

Unknown گفت...

سلام.من بار اول هست که میخوام با گروه برم کوه و مقصد فله قلعه دختر هست.من امکاناتی مثل کفش کوه و باتوم و کوله کوه ندارم.با کتونی و کوله معمولی و بدون عصا امکان داره.درجه سختی این قله چقدر است؟