۱۳۹۱ اسفند ۸, سه‌شنبه

کوهنوردی و مدیریت


در این مبحث قصد دارم  مطالب مختصری در مورد مدیریت یک گروه کوهنوردی از ابتدای برنامه ریزی تا صعود موفق گروه بپردازم.
نکته ای که باید در همین ابتدا به آن اشاره کرد این است که مدیریت یک کار گروهی است نه یک کار فردی، این را هم به خاطر داشته باشید که تفکر گروهی از یک تفکر فردی همیشه برتر بوده است.
مدیریت گروه از زمان مطرح شدن برنامه شروع می‌شود، البته در گروه های منسجم که دارای باشگاه کوهنوردی هستند این امر از یکسال پیش باید پی ریزی شده باشد. اما وظایف مدیر یک برنامه کوهنوردی چیست؟ در زیر به چند وظیفه مهم مدیر گروه کونوردی اشاره میکنم:
1. آماده سازی برنامه هایی برای آماده سازی بدن افراد گروه، برای  برنامه هدف
 2. پیش بینی شرایط محیطی هر برنامه
 3. آماده سازی پیش بینی های جوی و در صورت بد بودن شرایط جوی لغو کردن برنامه و جایگزین کردن برنامه ای دیگر که آن گزینه هم باید از قبل برایش برنامه ریزی شده باشد
 4. سنجش افراد در برنامه های مختلف تا در برنامه نهایی افراد توانایی اجرای برنامه هدف را داشته باشند
 5. از قدیم در مباحث مدیریت ورزشی گفته شده که فرد مدیر بهتر است در تمامی مراحل هم پای گروه خود باشد که این بحث در مورد مدیریت کوهنوردی نیز صادق است زیرا باعث انس و الفت بیشتر اعضای تیم با وی میشود (البته میشود گفت ایران از دیرباز در این زمینه موفق بوده)
 6. فرد مدیر باید از قبل برای جای خواب و غذای هر روز افراد از قبل با سرپرست گروه به نتجه رسیده باشد، این وظیفه از نظر بنده مهتر از همه است 
 7. هماهنگ کردن برای رفت و آمد به نحوی که هم کم خرج باشد و هم ایمنی در رفت  و آمد در نظر گرفته شده باشد
.
.
.
مهترین بخش در مدیریت معلومات مدیر گروه می‌باشد، فرد باید از نظر معلومات در سطحی باشد که تقریبا بر تمامی مباحث کوهنوردی چیره باشد اما نیازی نیست که در تمامی زمینه ها یک فرد عالی باشد در این مورد هم ایران در این چند ساله رویه خوبی را پیش گرفته.
بخش دیگری از وظایف مدیریت زمانی شروع می‌شود که برای سرپرستی گروه فردی را انتخاب می‌کند. اما مدیر چه کسی را باید برای سرپرستی گروه انتخاب کند؟
فردی که سرپرستی یک برنامه را به عهده می‌گیرد باید از دید فنی در آن برنامه در حدی ایده آل باشد تا بتواند برای افراد گروه شرکت کننده در آن برنامه فردی الگو باشد و بتواند در طول برنامه افراد آموزش‌هایی حتی غیر مستقیم هم بدهد. به هر حال مدیر باید بتواند ارتباط خوبی با سرپرست بر قرار کند تا انسجام گروه از همان ارتباط ما بین این دو نفر شکل بگیرد.
یکی از نکاتی که باید مد نظر قرار داد  این است که برای برنامه ها حتمی کسی را در برنامه قرار دهید که آشنایی کافی با مبانی و اصول امداد رسانی داشته باشد که این بحث در شرایط برون مرزی و صعودهای پیشرفته بیشتر اهمیت دارد، مدیر نباید از مبحث به سادگی بگذرد در کشورهای اروپایی و پیشتاز در ورزش کوهوردی به این مبحث توجه ویژه ای می‌شود.
در برنامه ریزی های صعود سعی شود مسیر پیمایش را ازقبل با سرپرست هماهنگ کنید و روی مسیری که هر دو روی آن اتفاق نظر دارید برنامه ریزی کنید.

هیچ نظری موجود نیست: