۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

سبلان

خط الراس سبلان دارای قلل:
هرم داغ 1،2و3 ،کسره داغ ،محراب و در نهایت قله 4811 متری سبلان
که یه اختصار به دو مسیر صعود به قله سبلان اشاره می کنم:

1- مسیر شرقی: برای ورود به هر دو مسیر می باید ابتدا در مسیر استان اردبیل قرار داد و از طریق آن خود را به لاهرود و از آنجا به قطور سویی و نهایتا به شابیل رساند- که پیشنهاد می کنم یک شب در منطقه سپری کنید-. در شابیل هم می توان با ماشین خود را به پناهگاه شرقی رساند و هم تا پناهگاه کوهپیمایی کرد که با کوهپیمایی به طور متوسط حدود سه ساعت و سی دقیقه به طول می انجامدواز پناهگاه شرقی -که بیشتر به پناهگاه آمریکایی ها معروف است- روی یال شرقی قرار میگیرم از آنجا تا قله حدود 5 ساعت به طور میانگین راه به طول می انجامدکه در این مسیر ابتدا با سنگ ممحراب روبه رو شده و بعد از چند دقیقه کوتاه به دریاچه بسیار زیبا در قله می رسیم.

اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی: 1
ج) متوسط زمان صعود: 1 روز
S(M1)-1D
2- مسر غربی:پس از ورود به شابیل مسیر خود را به سمت غرب غرب ادامه می دهیم در میان تپه ماهور ها خود را به کاسه شمال غربی سبلان در کنار دریاچه قره گول می رسانیم. از اینجا مسیر پاکوب را ادامه می دهیم با ادامه مسیر به جانپناه غربی می رسیم_ بهتر است یک شب را در این محل سپری کرد- بعد از این جانپناه وارد شیب تند و سنگلاخی منتهی به قله می شویم که با تمام شدن شیب تند دریاچه سبلان به یکباره خودنمایی می کند.
اطلاعات فنی صعود:
الف) نوع صعود:کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی : می توان در بعضی نقاط درجه سختی را2 درنظر گرفت
ج)متوسط زمان صعود: 2 روز
s(M2)-2D
زیبا ترین فصل صعود این قله تیر ماه است که زمین سراسر سبز و پ از لاله و گل های رنگانگ است.
در اینجا خیلی مختصر و کوتاه به توضیح قله های هرم داغ و کسره داغ می پردازیم:
هرم داغ:همان مسیر غربی را تادریاچه قره گل ادامه داده و باز هم از دریاچه به سمت غرب حرکت کردهدر اینجا شیب مسیر خیلی تند و مسیر سنگلاخ می شود با ادامه مسیر دست چپمان صخره ها و دیواره های ریزشی است پس به سمت راست حرکت خود را ادامه میدهیم و با ادامه مسیر به صورت زیگزاگ پس از مدتی نچندان کوتاه به قله هرم داغ می رسیم.



قله کسره داغ:مسیری که به سمت قلل هرم داغ می رود را ادامه می دهیم تا زمانی که قله کسره داغ که در سمت راست (غرب) قله هرم داغ است مشخص گردد و از آنجا خود را به زیر شیب تند جانپناه نارنجی رنگ کسره رسانده، از جانپناه تا قله مسیر دارای بار فنی است و نیازمند تجربه و تجهیزات صعود به یخچال است.

هرچی گشتیم نتونستیم نقشه ای بهتر از این پیدا کنیم ولی قول میدیم بعدا نقشه ای که علی مقیم کشیده رو در بلاگ قرار بدهیم.

هیچ نظری موجود نیست: