۱۳۸۹ مهر ۶, سه‌شنبه

آزاد کوه یا شاهزاده کج گردن


ارتفاع این قله بسیار زیبا 4395 متر است.
مسیر رسیدن به ابتدای محل کوهپیمایی:
1- جهت دستیابی به مبدا صعود قله آزادکوه یعنی روستای کلاک چنانچه وسیله نقلیه شخصی داشتیم از تهران به کرج رفته و وارد جاده چالوس می شویم . در جاده چالوس بعد از عبور از گچسر و تونل کندوان و پس از عبور از تاسیسات سد در حال ساخت سیاه بیشه در محل یکی از پیچهای جاده به نام پل زنگوله که کاملاً مشخص می باشد در جهت شرق (سمت راست جاده) وارد جاده فرعی آسفالته بلده می شویم .جاده فوق پس از عبور از روستای دونای پایین و بالا و با عبور از گردنه لابشم به سمت روستای نسن و میناک سرازیر می گردد و پس از طی مسیر 31 کیلومتر از ابتدای پل زنگوله تا این دو راهی وارد جاده خاکی روستای کلاک می شویم . (ابتدای جاده تابلوی بانک کشاورزی قابل رویت می باشد) این جاده خاکی به طول 8 کیلومتر ما را به سوی روستای کلاک پایین و بالا رهنمون می سازد و از اینجا کوهپیمایی ما شروع می شود.
2- همان مسیر فوق فقط با این تفاوت که به جای سرازیر شدن به مت ده کلاک در همان ده نسن راه خود را پیش میگیریم.
3-دو راه برای رسیدن به این مسیر است یکی از جاده چالوس با ورود به گچسر مسیر را به سمت دیزین تغییر می دهیمو پس از مدت کوتاهی مسیر را به سمت وارنگرود تغییر میدهیم و دیگری از لشگرگ مسیر را به سمت فشم تغییر داده و با رسیدن به فشم مسیر را به سمت دیزین ادامه می دهیم ، بعد از دیزین مسیر را ادامه میدهیم تا تقریبا در انتهای جاده مسیر را به سمت وارنگرود تغییر میدهیم.

بعد از ذکر مسیر های دسترسی به این قله زیبا مسیرهای صعود به آن را بررسی می کنیم:
1- با همان مسیر دسترسی شماره یک ادامه می دهیم تا بعد پارک کردن ماشین در ده کوهپیایی خود را آغاز کنیم.مسیر را در جهت شمال به جنوب و در کنار رودخانه ادامه می دهیم که بعد از طی مسافتی از کوچه باغها ، دره به دو شاخه تقسیم می شود که مسیر را در امتداد جنوبی با زاویه به غرب و رو به تنگ کلاک ادامه می دهیم . بعد از عبور از تنگ کلاک و دور زدن گرده شرقی ، مسیر پاکوبی که در جهت غربی و یک تراورس روی تپه های زیر قله چله کوه است را و رو به گردنه جنوبی آزاد کوه ادامه دارد را پیش می گیریم. بعد از رسیدن به گردنه جنوبی ، یال اصلی جنوبی با پاکوب های مشخص به قله می رسد .
اطلاعات فنی مسیر:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب)درجه سختی:1 در انتهای مسیر که روی شیب اصلی قله هستیم درجه به 3 تغییر میابد
ج) متوسط زمان صعود:12 ساعت
A(M 3)-12H
نکات این مسیر:
در فواصل دره کلاک تا تنگه کلاک ، می توان از رودخانه و چشمه های مجاور رودخانه برای برداشت آب استفاده کرد که بعد از تنگه کلاک به جز یک چشمه فصلی در کنار مسیر صعود
، چشمه آب دیگری وجود ندارد . همینطور در طول مسیر صعود بعد از پل زنگوله در جاده چالوس دیگر تلفن همراه آنتن نمی دهد و امکان تماس وجود ندارد .
توصیه : بهتر است برای بهره بردن از زیبایی این کوه حتما شبی را در آنجا سپری کنید. که با توجه به گوسفند سرا و رودخانه ای که در مسیر است ، حاشیه مسیر مکان خوبی برای شبمانی است.
2- مسیر دسترسی شماره 2 را پیش گرفته و وارد ده نسن می شویم و از اینجاکوهپیمایی خودممون را شروع می کینیم و مسیر دره نسن را از کنار رودهراز ادامه میدهیم تا به نقطه ای که دیواره های زیبا و استوار آزادکوه مشخص شود در اینجا باید از عرض رودخانه عبور کنیم و مسیر را به سمت شرق پیش میگیریم که با عبور از شیب تند و خاک های سرخ رنگ ادامه پیدا می کند. پس از مدتی مسیر مان در میان دره تنگ و کوچکی ادامه پیدا می کند که
با عبور از این تنگه بر گردنه چورن در زیر مخروط پرشیب آزادکوه قرار می گیریم و از اینجا مسیر پاکوب در پیش رویمان را ادامه میدهیم تا به این قله زیبا صعود کنیم.
اینم نقشه صعود آزاد کوه از مسیر نسن:

نکات فنی صعود:
الف)نوع صعود : کوهپیمایی
ب) درجه سختی: 1 در انتهای مسیر که روی شیب اصلی قله هستیم 3 هم می توان در نظر گرفت
ج) متوسط زمان صعود:14 ساعت
A(M 3)-14H
نکات این مسیر:
این مسیر نیز زیبایی خاص خود را دارد و با اینکه مثل مسیر قبل می توان یک روزه صعود کرد ولی بهتر است برای دیدن این مناظر زیبا شبی را در کنار رود یا حاشیه مسیر سپری کنیم.



3- مسیر دسترسی سماره سه که با وارنگرود می رسسد را پیش می گیریم و از ده کوهپیمایی خود در امتداد راست رودخانه ادامه می دهیم تاپس از عبور از پلی بر روی وارنگرود به سمت چپ رود می رویم و با ادامه مسیر پاکوب و عبور از کنار چشمه ها و از کنار یونجه زار بزرگی که در پیش رویمان است مسیر را به سمت چپ و شمال (به سوی شیر کمر) ادامه می دهیم، بعد از ورود به دره راهمان را به شمال شرق پی می گیریم ، با عبور از کنار گوسفند سرابه تدریج ارتفاع می گیریم از اینجا با ورود به گردنه چورن مسیرمان همچون شماره 2 تا قله ادامه پیدا می کند.
اینم نقشه صعود آزادکوه از مسیر وارنگرود:

نکات فنی صعود:
الف)نوع صعود : کوهپیمایی
ب) درجه سختی : تا شیب تند انتها مسیر 1 و ازآنجا 3 هم می توان در نظر گرفت
ج)متوسط زمان صعود: 2 روز
A(M 3)-2D

هیچ نظری موجود نیست: