۱۳۸۹ مهر ۲۷, سه‌شنبه

خرسنگ 3950



این قله شامل دو قله شمالی و جنوبی است که به ترتیب 3950 و 3900 متر ارتفاع دارند.
مسیر دسترسی به این قله:
از تهران: با ورود به اتوبان بابایی و ادامه این اتوبان تا خروجی لشکرک ، از اینجا وارد جاده لشکرک می شویم و جاده رابه سمت فشم ادامه می دهیم تا فشم و از آنجا ادامه مسیر را به سمت لالون پی می گیریم ، با پشت سر گذاشتن لالون و ادامه همان جاده ، پس از مدت نسبتا کوتاهی به آبادی آب نیک می رسیم (یکی از مسیر های صعود از همینجا شروع می شود) .
با ادامه جاده و رسیدن به گرمابدر مسیر دیگری برای صعود یافت می شود.
مسیر های صعود :
1- صعود از مسیر آبادی آب نیک: با ورود به آب نیک و پارک ماشین ، صعود خود را آغاز می کنیم. با پیش گرفتن دره ای که آبادی در آن قرار گرفته مسیر را به سمت دشت جانستون پیش می گیریم . در نقطه ای از مسیر می باید از رود خانه گذشت چه بهتر که این نقطه همان جایی باشد که مسیر رود به نسبت اول مسیر کوچکتر باشد. با رسیدن به دشت جانستون ، مسیر را به راست منحرف کرده تا در مسیر گردنه ولاره قرار بگیریم. با عبور از چند گوسفند سرا بر لبه گردنه ولاره قرا می گیریم و دوباره با انحراف مسیر به سمت راست و پیش گرفتن مسیر صخره ای مقابلمان ، به ادامه صعود خود می پردازیم و در نهایت با عبور از این صخره ها برفراز قله زیبای خرسنگ (الحق که اسم خوبی برات گذاشتن "خرسنگ") قرار می گیریم.
توصیه من : اگر قصد شبمانی در این مسیر را دارید بهترین جا همان غاری که آقا بیوک با دستان خود حفر کرده است ، می باشد .
در ضمن این مسیر اصلا منالسب زمستان و فصل هایی که این کوه پوشیده از برف است نیست (به علت ریز بهمن).
اطلاعات فنی مسیر:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی: تا گردنه ولاره 1 و از آنجا تا خود قله می شه گفت درجه سختی 3
ج) متوسط زمان صعود: 6 ساعت
S(M3)-6H
2- صعود از مسیر از گرمابدر- خاتون باراگاه: با پارک کردن ماشین در گرمابدر صعود خود را آغاز می کینم. (البته می توان ماشین را در نزدیکی گردنه ای که کمی جلو تر از گرمابدر است – البته اگر جایی هم پیدا شود—یعنی در نزدیکی گردنه یونزار پارک کرد) با ترک گرمابدر به سمت شرق مسیر خود را تا گردنه یونزار ادامه داده و کمی جلو تر از گردنه یونزار یعنی تقریبا از پشت آن وارد یال خاتون بارگاه می شویم از آنجا با ادامه یال نفس گیر خاتون بارگاه مسیر را ادامه می دهیم تا به خاتون بارگاه برسیم در آنجا کمی استراحت می کنیم تا نفسی تازه کنیم ، بعد از استراحت مسیر را دوباره ادامه داده تا به قله گیز نو برسیم(3850) با نگاهی به مناظر اطراف مسیر را تا قله خرسنگ جنوبی پیش می گیریم بعد از استراحتی بر روی خرسنگ جنوبی به قله خرسنگ شمالی می رویم که باز هم با سنگ های این یال روبرو می شویم . حالا که به این قله هم صعود کردیم کمی استراحت کرده و مسیر برگشت را پیش می گیریم.
توصیه من: این مسیر بهترین مسیر برای صعود زمستانی این قله است.
اطلاعات فنی مسیر:
الف) نوع صعود : کوهپیمایی، قله نوردی
ب) درجه سختی :از گرمابدر تا گردنه یونزار 1 و از آنجا تا خاتون بارگاه 2 (البته در بعضی جاها3) و از خاتون بارگاه تا گیز نو 1( دربعضی جا ها 2) از گیزنو تا خرسنگ 3
ج) متوسط زمان صعود :1 روز
W(M3)-1D
3- مسیر صعود از گرمابدر: این مسیر نیاز به اطلاعات صعود از سنگ را دارد و از گرمابدر مسیر را شروع می کنیم تا مسیر سنگ نوردی رو برویمان برسیم از اینجا مسیر کاملا نیاز به اطلاعات سنگ نوردی دارد.

انیم نقشه یا همون کروکی صعود به قله خرسنگ:

۲ نظر:

cinematopian گفت...

این آقا بیوک کیه؟

Mostafa Motazedian گفت...

یه آدم خیلی با حال که دو تا جا غار حفریده ولی یکم هم زیادی سرحاله نسبت به ما جوونای امروزی