۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

سوتک 3950

بعد از معرفی قله زیبای آزاد کوه (شاهزاده کج گردن) با خودم گفتم چرا قله سوتک را معرفی نکنم، همین زمینه معرفی این قله را فراهم کرد:
سوتک شامل دو قله است که یکی قله سوتک کوچک با ارتفاع 3850 متر و دیگر قله سوتک بزرگ است با 3950 متر ارتفاع دارد. این قله در نزدیکی قله زیبای آزاد کوه است (البته فقط می توان آزاد کوه را از این کوه دید) و خط الراس آن از یک طرف با عبور از گردنه سوتک به قله کمانکوه می رسیم و از طرف دیگر با عبور از گردنه دیگری که آن هم گردنه سوتک است به سرخاب می رسیم.
مسیر های دسترسی:
1- از تهران: با ورود به اتوبان تهران – کرج شروع می کنیم ، بعد از آن وارد جاده چالوس شده با ورود به گچسر مسیرمان را به سمت دیزین تغییر داده پس از ورود به جاده دیزین اولین آبادی که واقع در سمت چپمان است همان روستای وارنگرود می باشد، اینجا همان محل شروع کوهپیماییمان است.
2- از تهران: به اتوبان تهران- کرج رفته و وارد جاده چالوس می شویم . در جاده چالوس بعد از عبور از گچسر و تونل کندوان و پس از عبور از تاسیسات سد در حال ساخت سیاه بیشه در محل یکی از پیچهای جاده به نام پل زنگوله که کاملاً مشخص می باشد در جهت شرق (سمت راست جاده) وارد جاده فرعی آسفالته بلده می شویم .جاده فوق پس از عبور از روستای دونا ، دقیقا بعد از روستای دونا به دوراهی کمربن می رسیم و وارد دوراهی کمبن شده از آنجا هم به جاده الیکا و کلاونکا می رویم. پس از رسیدن به کلاونکا ( ماشین را در جایی مناسب پارک کنید) آماده حرکت به سمت "سوتک" می شویم.
مسیر های صعود:
1- با همان مسیر دسترسی شماره یک(1) شروع می کنیم:
از ده کوهپیمایی خود در امتداد راست رودخانه ادامه می دهیم تاپس از عبور از پلی بر روی وارنگرود به سمت چپ رود می رویم.پس از رسیدن به چشمه ای که در سمت چپ مسیرمان قرا دارد با کمی استراحت به راه خود ادامه میدهیم که با گذشت زمانی تقریبا حدود "یک ساعت و نیم" به محیط بانی می ر سیم پس از کمی استراحت محیط بانی را به سمت قله سوتک ادامه می دهیم که با ادامه مسیر پاکوب به قله سوتک می رسیم.
اطلاعات فنی مسیر:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی : 1
ج)متوسط زمان صعود: 9 ساعت
A(M 1)-9H
2- با مسیر دسترسی دو (2) شروع می کنیم:
با ورود به دره کلاونکا که در امتداده ده است می شویم پس از پشت سر گذاشتن تپه ها ی متعدد به همین طور که بر ارتفاع خود از سطح زمین می افزاییم قله های اطراف هم دیده می شود از جمله یخچال ، با ادامه مسیر پس از سر بالایی که نفس گیر است (به علت شیب زیاد) به قله سوتک کوچک می رسیم.
اطلاعات فنی مسیر:
الف) نوع صعود: کوهپیمایی
ب) درجه سختی : 1 در بعضی نقاط مثلا شیب تند انتهایی به 2 هم می رسد
ج)متوسط زمان صعود: 7 ساعت
A(M 2)-7H
اینم کروکی یا همون نقشه صعود به قله سوتک


توصیه من : معمولا برای صعود یکی از دو قله را انتخاب می کنند ( به علت زمان بر بودن صعود دو قله). صعود زمستانی این قله به علت برفگیر بودن نیاز به دانستن اصول صعود های زمستانی است.

هیچ نظری موجود نیست: