۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۲, جمعه

بیمارهای ارتفاع- بخش چهارم HACE



High Altitude Cerebral Edema(HACE)
سومین و جدی‌ترین شکل از بیماری‌های ارتفاع اِدِم مغزی در ارتفاع بالا است. بیماری‌های کوهستان یک مورد نسبتا خفیف از HACE است.
HACE بسیار شبیه به HAPE است، HACE  زمانی رخ می‌دهد که ترکیبی از ارتفاع بالا و کاهش فشار هوا سبب شود مایعی از عروق خونی نشت کند. در این حالت به جای تجمع این مایع در درون ریه و تشکیل اِدِم ریوی، مایع در مغز جمع می‌شود این در حالی است که مغز با مایع جمجمه احاطه شده است. CT اسکن بیماران مبتلا به HACE ، نشان می‌دهد که مایعی در حفره‌های  مغزی آن‌ها وجود دارد. HACE بسیار خطرناک است و نیاز به فوریت‌های پزشکی دارد. فردی که در این وضعیت قرار دارد می‌تواند به کما برود یا بمیرد، اگر به سرعت مورد مداوا قرار نگیرد.
بارزترین علامت HACE آتاکسی است که موضوع مورد  بحث کنونی ماست. برای تعیین اینکه کسی دارای این علامت است یا نه، شما می‌توانید هماهنگی بدن او را بررسی و تست کنید. برای اینکار می‌توانید از کشیدن طناب یا رسم خطی در خاک یا برف و همچنین از وی بخواهید تا در خطی مستقیم راه برود کند، بهره ببرید. کسی که مبتلا به HACE نمی تواند در خط مستقیم راه برود. (نکته قابل ذکر این است که HACE بر تست انگشت به بینی تاثیر نمی‌گذارد.) همانطور که قبلا یادگرفتیم از دست دادن هماهنگی از نشانه‌های بیماری‌های خطرناک کوهستان می‌باشد. این زمانی خطرناک‌تر می‌شود که علائمی همچون عدم تمرکز در مسیر و فکر کردن به آن اضافه گردد که این همان HACE است.
فرد مبتلا بهHACE باید فورا به حداقل ارتفاعی که وی زمانی که از خواب بیدار شده علائمی از آتاکسی نداشته، برگرداند. فرد مبتلا بهHACE می‌تواند ظرف مدت تا   ساعت پس از بروز علائم آتاکسی بمیرد.
فرد مبتلا بهHACE باید فورا به جایی امن در ارتفاع پایین آورده شود و می‌باید معالجات در ارتفاع پایین صورت گیرد، گیجی این فرد معمولا زود از بین می‌رود. با این حال ممکن است تا چند هفته بهبود هماهنگی فیزیکی وی به طول بیانجامد. باقی ماندن آسیب‌های عصبی به ندرت رخ داده است ولی احتمال وقوع آن وجود دارد. این آسیب که در موارد نادر رخ می‌دهد می‌تواند سبب اختلال در حافظه، مهارت‌های حرکتی و عملکردی باشد.
پس از بهبودی کامل فرد در ارتفاع پایین، وی می‌تواند با خیالی آسوده به همان ارتفاعی که دچار مشکل شده برود، البته هم هوایی قبل از صعود و در حین صعود فراموش نگردد.
برای اینکه بدانید در هنگام دچار شدن به بیماری های ارتفاع چه باید بکنید. مطلب بعید را مطالع کنید.  

هیچ نظری موجود نیست: