۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۵, جمعه

بیماری های ارتفاع-بخش سوم(HAPE)


High Altitude Pulmonary Edema(HAPE)
در مبحث گذشته، AMS را که اولین سری از بیماری‌های ارتفاع بود، شرح دادیم. اکنون می‌خواهیم به سری دوم بیماری‌های ارتفاع یعنی اِدِم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE)  بپردازیم:
HAPE به واسطه زیاد شدن مایع درون ریه ایجاد می‌گردد. برای برخی افراد ، کمبود اکسیژن در ارتفاعات بالا سبب تنگ شدن عروق خونی می‌گردد. عکس العمل بدن در این موارد اجبار به گردش خونی حتی در رگ‌های تنگ شده است که این خود سبب افزایش فشار خون و نیز پارگی در رگ‌ها می‌گردد. این پارگی رگ‌ها منجر به تداخل در تبادل عادی اکسیژن و ترشح مایع درون رگ‌ها به بیرون از آن‌ها می‌گردد که نهایتا منجر به به از دست دادن اکسیژن در جریان خون می‌گردد.
به دلیل وجود علائمی مشابه بین ‌HAPE و ذات الریه( همانند افزایش مایعات ریوی و اشکال در تنفس) گاهی اوقات HAPE را با ذات الریه اشتباه می‌گیرند که این اشتباه می‌تواند مهلک وکشنده باشد. فرد مبتلا به ‌HAPE ممکن است به طور ناگهانی حالش بدتر شود، به کما برود و در عرض چند ساعت بمیرد. HAPEمعمولا در شب آشکار می‌گردد و بسیاری از کوهنوردان را در حالت بیهوشی همراه با همنوردانشان، صبح پیدا کرده‌اند.
علائم HAPE شامل:
  • ·         تنفس مشکل در حالت استراحت
  • ·         سرفه مداوم
  • ·         ضعف
  • ·         احساس تنگی در قفسه سینه
اگر دو یا چندتا از این علائم وجود داشت ، بهتر است به سرعت ارتفاع کم کرده و به پایین فرود بیایید و به پزشک مراجعه کنید. شما باید از دیگر علائم HAPE آگاه باشید شما ممکن است تب کنید، صدای خِس خِس در تنفس داشته باشید و یا دراز کشید بر روی زمین بسیار نارلحت کننده باشد.
با داشتن علائم پیشرفته ، احتمالا شما قادر به کم کردن ارتفاع و فرود نمی‌باشد. شما نیاز به کمک خواهید داشت، چون با تشدید فعالیت بدنی، HAPE می‌تواند منجر به افزایش فشار خون گردد. همانطور که در مبحث AMS اشاره شد چیزی که خیلی مهم است کم کردن ارتفاع در اسرع وقت می‌باشد. حتی پس از معالجه پزشکی،10 تا 15 درصد شانس برای HAPE باقی می‌ماند که آن نیز می‌تواند کشنده باشد.
اگر فکر می‌کنید که خطر ناک‌ترین بیماری ارتفاع،  اِدِم ریوی است پس صبر کنید تا در مبحث بعدی با اِدِم مغزی آشنا گردید.

هیچ نظری موجود نیست: