۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

عوامل تاثیر گذار بر روی یک صعود موفق(1)

در سلسه مباحث آمادگی کوهنوردی پس از مبحث تغذیه قبل از برنامه می باید به نکاتی اشاره کرد که در حین یک صعود باید انجام داد تا صعود موفق به انجام برسد:
1-کوله : کوله هر فرد نباید بیش تر از 1/3 وزنش باشد دلیل این موضوع این است که وزن کوله بیشتر با مهره های4و5 کمر در تماس است و اگر هم فقط یکبار دستی به این مهره های ستون فقرات زده باشید می دانید که چقدر کوچک است.
وسایل فلزی را در قسمت داخلی کوله و نزدیک به قسمتی از کوله که به کمر نزدیک است قرار دهید.
وسایل امدادی و کمک های اولیه حتما در پشت در اصلی کوله قرار بگیرد.
2- کرم ضد آفتاب : به علت اینکه کوهنورد معمولا در ارتفاعات بالای 2000 متر است و در ارتفاعات بالای 2000 متر اشعه ماورای بنفش مستقیما به پوست انسان می خورد به همرا داشتن کرم ضد آفتاب چه در شرایط هوای ابری و چه در شرایط هوای آفتابی الزامی است.که بهتر است کرم ضد آفتاب دارای ویژگی باشد.
40spf
کرم لب برای اینکه در هوای سرد و حتی گرم به علت تابش مستقیم آفتاب به لب (لب انسان دارای پوست محافظ نازکی است که حتی در شهر هم نمی تواند لب را در مقابل آفتاب محافظت کند)و بهتر است دارای ویژگی زد آفتاب هم باشد.
3-ناخن و ریش: باید ناخن های دست و پای یک کوهنورد 3 روز قبل از برنامه کوتاه شده باشد.بار ها و بارها دیده شده که ناخن دست در جایی که شخص مجبور به عبور از سنگ هست ،شکسته و موجب خون ریزی شده و اما ناخن پا حتمی گرفتی شود که در فرود سبب درد شدیدی در ناحیه انگشتان پا می شود.
این نکته در مورد ریش به طورعکس صادق است که ریش را از 3 روز قبل از برنامه کوتاه نکنید.
4-آب : یک ظرف آب برای مصرف در حین برنامه با خود داشته باشید . چگونگی مصرف آب هم در کوهستان به این صورت است که هر 10 الی 15 دقیقه پیمایش یک جرعه آب در دهان بچرخانید تا دهانتان از خشکی رها شود و هیچگاه هم آب را در حین حرکت ننوشید و یک دفعه هم آب را قورت ندهید.
یک ظرف آب برای مبادا در کوله داشته باشید.

5- کیت بقاء: حتما در کوله یک کیف کوچک به عنوان کیت بقاء قرار دهید که دارای : الکل جامد ،مقدار خشکبار،نخ وسوزن،یک متر کش یا لاستیک نواری یا یک شبرنگ،آینه وکبریتی که داخل یک نایلوناست،باشد البته من توصیه می کنم چند باطری هم در کیت بقایتان قرار دهید.
ادامه این مبحث در پیام های بعدی

هیچ نظری موجود نیست: