۱۳۸۹ دی ۱۴, سه‌شنبه

جانستون 4100



این قله دارای ارتفاع 4100 متر است و طبق شنیده های من به این دلیل جا نستون نام گذاری شده است که برای رسیدن به قله باید تلاش زیادی کرد و انگار جون از تن طرف در میره . ولی اکنون چنین نیست و طبق اطلاعات زیر خواهید دید نه تنها جان از تن نمی ستاند بلکه مایه آرامش جان هم می شود (البته اگر فصل مناسبی را برای صعود انتخاب کنید.)
ابتدا به شرح چگونگی دسترسی این قله می پردازیم:

از تهران: با ورود به اتوبان بابایی و ادامه این اتوبان تا خروجی لشکرک ، وارد جاده لشکرک می شویم و جاده رابه سمت فشم ادامه می دهیم تا فشم و از آنجا ادامه مسیر را به سمت لالون پی می گیریم ، با پشت سر گذاشتن لالون و ادامه همان جاده ، پس از مدت نسبتا کوتاهی به آبادی آب نیک می رسیم.


حال نوبت مسیر صعود می شود:
با ورود به آب نیک و پارک ماشین ، صعود خود را آغاز می کنیم. با پیش گرفتن دره ای که آبادی در آن قرار گرفته مسیر را به سمت دشت جانستون پیش می گیریم . در نقطه ای از مسیر می باید از رود خانه گذشت چه بهتر که این نقطه همان جایی باشد که مسیر رود به نسبت اول مسیر کوچکتر باشد. با رسیدن به دشت جانستون مسیر را در دشت پی می گیرییم . هنگام عبور از دشت جانستون چشمه هایی را می بینید که بهتر است اگر قصد صعود دارید حتمی با خودتان آب ببرید تا لذت صعودتان به رنج بی آبی در کوه تبدیل نشود.
مسیر رودخانه پیش رویمان را به سمت شمال ادامه می دهیم و از کنار دیواره جانستون عبور می کنیم برای این کار مسیر را کمی به سمت چپ تغییر می دهیم تا وارد دره کوچکی شویم و از آنجا مسیر راهمچنان را رو به قله ادامه می دهیم تا با بالا آمدن از دره خارج شویم . بعد از پشت سر گذاردن دره، روبرویمان دو مسیر قرار دراد یک مسیر صخره ای و دیگری خاکی می باشد که مسیر خاکی صعود راحت تری را به ما هدیه می دهد. پس با رفتن به سمت چپ راهمان را ادامه میدهیم این جا همان جایی است که اگر فصل بدی را برای صعود انتخاب کنید موجب خستگی شما می شود چون شیب نسبتا تندی دارد. با ادامه مسیر به قله جانستون می رسیم.

اطلاعات صعود
:
الف) نوع صعود : کوهپیمایی
ب)درجه سختی : در جه سختی از ابتدا رسیدن به شیب نهایی قله 1 می باشد و از آنجا تا قله 2 می باشد.
ج)متوسط زمان صعود: 6.5 ساعت
A(M2)-6.5 H
توصیه من : چشمه های این کوه در تابستان به احتمال زیاد بی آب است و حتما باید با خود آب ببرید. در ضمن من توصیه می کنم در مرداد به این قله صعود نکنید چون از زیبایی دشت جانستون بی بهره می مانید.
اینم کروکی یا همون نقشه صعود به جانستون

در انتها پیشنهاد می کنم که برای درک بهتر زیبایی این کوه به تماشای وبلاگ یکی از دوستان بنشینید.
وبلاگ ایران سرزمین من

هیچ نظری موجود نیست: