۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

بیماری‌های ارتفاع- بخش دوم(AMS)


Acute Mountain Sickness (AMS)
بیماری حاد کوهستان (AMS) شایعترین بیماری ارتفاع است که از ارتفاع 2438 متر پایین‌تر کم‌تر رخ نمی‌دهد.
اما شما برای احساس علائم AMS لزومی ندارد که به کوهی صعود کنید. شما می‌توانید در امریکا نشانه‌های AMS را در وایل که پایگاهی در ارتفاع 2474 متری است و یا در دره نپال نزدیک کوه اورست که محدوده ارتفاع آن از 1981 متر تا 3962 متر است و یا حتی در لاپاز بولیوی در ارتفاع 3649 متر و یا در ایران با رفتن به شهر کرد که در ارتفاع 2150 متری است تا حدودی این علائم را حس کنید. البته این احساس شامل افرادی که با وسیله نقلیه به این اماکن آمده‌اند نیز می‌شود.
AMS  یک اختلال عصبی در ارتفاع است، پس این چیزی نیست که بتوان راحت از کنار آن عبور کرد. اگرچه علل AMS هنوز به طور دقیق مشخص نشده اما به نظر می‌رسد که یکی از دلایل آن وراثتی(ژنتیکی) باشد. فردی که دچار AMS شده ممکن است دارای نشانه‌هایی چون سردرد و حالت تهوع باشد که حتی ممکن است با کم کردن ارتفاع بدتر هم می‌شود؛ در این صورت تشخیص غلط و نابهنگام آن می‌تواند کشنده باشد.
سه شکل از AMS  وجود دارد: خفیف، متوسط و شدید.
بیشتر افرادی که به ارتفاع 3048 متر یا بیشتر صعود کرده‌اند، دچار دست کم یکی از نشانه‌های AMSخفیف شده‌اند. این نشانه‌ها شامل سردرد ،حالت تهوع، کرختی و خستگی و کم شدن اشتهایی است. AMS  خفیف معمولا در عرض 12 تا 24 ساعت پس از رسیدن به ارتفاع بالاتر رخ می‌دهدو به طور معمول در عرض 3 روز علائمش از بین می‌رود. در حالیکه دارو برای درمان علائم AMS وجود دارد ولی آن‌ها بهبود کلی بوجود نمی‌آورند و در کل کارساز نمی‌باشند. تنها راه درمان AMS ، استراحت و اجازه دادن به بدن برای خو گرفتن با ارتفاع (هم‌هوایی)- تنظیم به تغییر در ارتفاع-  یا کاهش ارتفاع است. اکثر افراد مبتلا به AMS بهبود می‌یابند و فقط  در شرایط حاد لازم است فرد به ارتفاع پایین‌تر منتقل گردد.
اگر علائم شما بدتر شود، ممکن است AMS در شما پیشرفت کرده و به AMS متوسط تبدیل گردد. یکی از علائم نگران کننده AMS متوسط ، نداشتن تعادل است(ataxia). نشانهataxia  راه رفتن به مانند فرد مست و یا ناتوان بود در راه رفتن بر روی خط راست می‌باشد. اگر شما مشکوک به AMS متوسط هستید می‌باید فوراً ارتفاع کم کرده و فرود آیید. هم هوایی و دارو در این حالت به شما کمکی نمی‌کند. حتی با کم کردن چند صد متر ارتفاع علائمش تسکین می‌یابد ولی با کم‌تر کردن ارتفاع علائم بهتر و بهتر می‌شود. علائم بعد از یک تا سه روز به طور کامل از بین می‌رود . با بهبود علائم  AMSمتوسط و خفیف شما می‌توانید به ارتفاع بالاتر بروید و این در صورتی امکان پذیر است که شما به درستی هم‌هوایی کنید.
اگر شما یا همنوردتان دچار عدم تعادل شدید ، نبود تمرکز و آب آوردن ریه، این‌ها همه علائم AMS شدید است. فرد مبتلا باید به سرعت ارتفاع کم کند و ترجیحا به ارتفاعی کمتر از 1219متر برود.AMS  شدید می‌تواند کشنده باشد.  AMS  شدید که می‌تواند کشنده باشد در مقابل مرحله بعدی بیماری‌های ارتفاع که در مبحث بعد به آن اشاره خواهد شد کم خطر‌تر است.

هیچ نظری موجود نیست: